captcha image

A password will be e-mailed to you.

W Polsce powstał pierwszy na świecie asystent głosowy, z którym można na żywo pogadać online o muzyce klasycznej! Nad NOSPR AI – bo taką nazwę nosi ten asystent – pracowali wspólnie eksperci z Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (NOSPR) i specjalizujący się w sztucznej inteligencji (AI) inżynierowie z IBM. Przyznajcie, że to nietypowe zestawienie.

Fot. NOSPR

Takiego narzędzia jeszcze nie było. Owszem, oparty na sztucznej inteligencji IBM Watson Assistant pomagał już w różnych miejscach świata lekarzom i ich pacjentom, wyjaśniał też tajniki malarstwa barokowego w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, ale nigdy do tej pory nie zajmował się muzyką klasyczną.

Bazę wiedzy, z której korzysta właśnie uruchomiona, muzyczna aplikacja NOSPR AI, stworzyła Narodowa Orkiestra Polskiego Radia w Katowicach. Z kolei inżynierowie z IBM Services przeszkolili sztuczną inteligencję w udzielaniu jak najcelniejszych odpowiedzi na pytania, i to w języku polskim.  Swój wkład dołożyło też kilkoro innych partnerów projektu.

Wirtualny asystent działa w chmurze publicznej IBM. Rozpoczął pracę 23 lipca i będzie dostępny co najmniej do końca 2020 roku na platformie internetowej ai.nospr.org.pl.

Na kanapie z muzyką klasyczną

Wiesz pewnie, jak to jest, kiedy słuchasz koncertu muzyki klasycznej, a w głowie aż kipi od pytań, których – będąc w sali koncertowej – ani nie wypada zadać innym widzom, ani też wyguglać sobie na smartfonie, bo to przecież koncert i zarówno rozmowy, jak i używanie telefonu są niedozwolone. Co innego w domu, kiedy muzyki słuchasz w kapciach. W takiej sytuacji możesz bez spięcia sprawdzić, co chcesz, w internecie – zapytać wujka Google’a o wszystko, co Ci tylko przyjdzie do głowy. Nawet o to, co muzycy wylewają od czasu do czasu z puzonów…

Wielka Sala Koncertowa Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Fot. Radosław Kaźmierczak

Tyle, że sprawdzić w internecie – nie zawsze znaczy to samo. Wiadomo, w sieci znaleźć można wszystko – i treści bardzo rzetelne, i byle jakie. A w rozmowie z asystentem NOSPR AI masz pewność, że otrzymujesz wiedzę zgromadzoną przez najwyższej klasy fachowców.

Jak to działa?

Kiedy więc już wejdziesz pod wskazany adres internetowy, przenosisz się do wirtualnej sali koncertowej katowickiej NOSPR. Jako pretekst do rozmowy muzycy wybrali dwa utwory: „Ognistego Ptaka” Igora Strawińskiego i „Karnawał Zwierząt” Camille’a Saint-Saënsa. Można ich posłuchać i je obejrzeć, oczywiście w wykonaniu NOSPR, na rzadko publikowanych nagraniach audiowizualnych.

Wirtualny asystent odpowie na pytania o okoliczności stworzenia tych utworów, o wykonujące je instrumenty czy o kulisy pracy orkiestry. A także na wiele, wiele innych pytań, bo w sumie zebrano ich aż 9000! Nadesłali je uczniowie z kilku katowickich szkół, które biorą udział w zainicjowanym przez IBM programie edukacyjnym P-TECH, melomani i pracownicy firm zaangażowanych w projekt.

Jak wyszkolić AI?

– Podjęliśmy decyzję, że względem NOSPR AI przeprowadzimy tzw. trening nadzorowany, co oznacza, że sztuczna inteligencja IBM Watson Assistant nie poszukuje samodzielnie w internecie odpowiedzi na te pytania, tylko działa w oparciu o specjalistyczną bazę wiedzy opracowaną przez ekspertów współpracujących z NOSPR – powiedział nam Krzysztof Grzęda z IBM Polska, lider projektu NOSPR AI. – Tak więc na tym etapie oddaliśmy Watsona w ich ręce, tak by mogli zbudować wirtualnego eksperta muzycznego w taki sposób, który uważają za najwłaściwszy. My jako IBM zapewniliśmy narzędzia i metodologię pracy, a eksperci muzyczni  uporządkowali nadesłane pytania i stworzyli do nich rozbudowane odpowiedzi. Tu nie ma żadnych przypadkowych treści z internetu – wszystko, co mówi asystent głosowy NOSPR AI, to rzetelne informacje pochodzące od specjalistów.

Z opracowaniem tej bazy wiedzy specjaliści z NOSPR uporali się w ciągu kilku miesięcy. W kolejnym etapie baza wiedzy została wykorzystana do treningu sztucznej inteligencji IBM Watson Assistant, na której oparty jest NOSPR AI, pod kątem uzyskania jak najlepszych odpowiedzi na pytania. Asystent skonstruowany jest w taki sposób, aby po uruchomieniu go możliwe było jego „douczanie” i dzięki temu ciągłe podnoszenie jakości oraz dokładności udzielanych odpowiedzi.

– To była fantastyczna przygoda i mam nadzieję, że będziemy dopisywali do niej następne rozdziały, dodając kolejne utwory do dyskusji z asystentem głosowym i stale poszerzając naszą bazę wiedzy o muzyce – podkreśliła Kasia Świętochowska, kuratorka projektu NOSPR AI z ramienia Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. – Mam poczucie, że NOSPR AI będzie dla odbiorców aplikacji okazją do dobrej zabawy.

Materiał jest elementem współpracy z NOSPR. Partner nie miał wpływu na wyrażane przez nas opinie.

Nie ma więcej wpisów