Motyle piją łzy żółwia. Fot. Jeff Cremer/www.perunature.com

Motyle pijące łzy żółwi to wbrew pozorom nierzadki widok w zachodniej Amazonii. W ten sposób owady uzupełniają sód w organizmach.

Zachodnia Amazonia to miejsce szczególne, oddalone aż o 1600 km od Oceanu Atlantyckiego i oddzielone pasem Andów od Pacyfiku. Dlatego sól i zawarty w niej sód to towar deficytowy w tej okolicy – wyjaśnia Phil Torres, naukowiec pracujący w Tambopata Research Center w Peru.

W sód bogata jest dieta mięsożernych żółwi rzecznych z gatunku terekaj (Podocnemis unifilis), a pierwiastek ten wydalany jest z ich organizmów wraz ze łzami, z czego skrzętnie korzystają motyle. Pozyskują sód również ze zwierzęcej uryny czy ludzkiego potu – widywano je siadające na przepoconych ubraniach czy ciałach. Nigdzie indziej na świecie nie zaobserwowano motyli pijących łzy żółwi. Z tego samego powodu zachodnioamazońskie ary liżą bogate w sód gliniaste gleby, a niektóre gatunki małp jedzą ziemię.

Naukowcy sądzą, że poprzez łzy żółwi motyle mogą pozyskiwać również aminokwasy, budulec białek.

Obejrzyjcie motyla z żółwiem w akcji:

Obserwatorzy twierdzą, że motyle tak delikatnie muskają oczy żółwi, że nie czynią tym gadom krzywdy. Widywano jednak pszczoły robiące tak samo, a to już w widoczny sposób przeszkadza żółwiom.

Zobaczcie to na filmie:

Z kolei w Kostaryce przyłapano motyle pijące łzy krokodyli: