Dwa 50-kilometrowe kratery na Marsie

Zupełnie szczerze – ten film wygląda niesamowicie. Magia włącza się wtedy, gdy uświadamiamy sobie, co tak naprawdę widzimy. Te prawie pięć minut to przelot nad największymi atrakcjami Marsa – najwyższą górą Układu Słonecznego, największym pęknięciem na skorupie planety i wieloma innymi punktami.

Film powstał z połączenia zdjęć wykonywanych przez Mars Express, sondę wysłaną na orbitę Czerwonej Planety w 2003 roku. Od tego czasu okrążył ją kilkadziesiąt tysięcy razy, przesyłając niesamowicie dokładne zdjęcia powierzchni.

Na tej podstawie stworzono dokładną mapę topograficzną Marsa wykorzystaną właśnie w tym filmie.

Mamy tu gigantyczne pęknięcie powierzchni planety – kanion Valles Marineris, który ma 5000 km długości i 200 km szerokości. Powstał prawdopodobnie podczas stygnięcia skorupy Marsa i stanowi największą taką strukturę ze znanych nam. Dla porównania – Wielki Kanion Kolorado ma niespełna 450 km długości.

Jest też największa góra, jaką znaleźliśmy. To Olympus Mons, wygasły wulkan tarczowy o wysokości około 21 km ponad średnią powierzchnię planety (wznosi się 25–27 kilometrów ponad otaczającą go równinę). U podstawy ma 624 km, jego krater ma długość 85 km, szerokość 60 km i głębokość 3 km. Ostatnio z Olympus Mons lawa wydobywała się 10-20 milionów lat temu.

A teraz prosimy o zapięcie pasów i wyłączenie telewizora. Wyjście bezpieczeństwa może się znajdować za Wami. Polecamy oglądanie na pełnym ekranie. Start!