Czaszka lufengozaura w Muzeum Historii Naturalnej w Pekinie. Fot. FarleyKatz/Wikimedia

Po skamieniałym mózgu i opierzonym ogonie dinozaura czas na nową rewelację: dobrze zachowane pozostałości kolagenu z wnętrza kości wymarłego gada.

Naukowcy są przekonani, że znaleźli doskonale zachowane tkanki miękkie na żebrach dinozaura (lufengozaur), żyjącego ponad 195 milionów lat temu. To nie tylko odkrycie istotne z punktu widzenia paleontologii, które przybliża możliwość odpowiedzenia na kilka istotnych pytań związanych z życiem gigantycznych gadów. To także ogromne zaskoczenie. Do dziś nikt nie przypuszczał, że białka są w stanie przetrwać przez tyle czasu – o 100 mln lat dłużej, niż dotąd sądzono! No właśnie – białka. To, co znaleźli i zbadali naukowcy, to ślady kolagenu – białka strukturalnego znajdującego się w skórze i tkance łącznej.

Wyniki badań zebranej próbki naukowcy opublikowali w piśmie “Nature Communications“. Substancję zebraną z żeber martwego dinozaura poddano analizie za pomocą spektroskopii w podczerwieni. Dzięki temu badaniu można ustalić pełen skład chemiczny badanego materiału.

Rekonstrukcja wyglądu lufengozaura. Źródło: debivort/Wikimedia

Na czym polega spektroskopia w podczerwieni?

Światło z zakresu podczerwieni ma długość zbliżoną do długości wiązań chemicznych. Gdy światło to przechodzi przez próbkę materiału, promieniowanie jest pochłaniane na skutek inicjowania drgań wiązań chemicznych o długości odpowiadającej długości pochłanianej fali. Dzięki temu można zaobserwować sygnały odpowiadające drganiom określonych i znanych już wiązań. Utworzone widmo porównuje się ze wzorcami i ustala, jakie substancje zawiera analizowany materiał. Błędy zdarzają się rzadko – ta sama substancja chemiczna nie wygeneruje dwóch różnych widm. Łatwo ją zatem zidentyfikować. Naukowcy badający unikatowe znalezisko skorzystali z zaawansowanej metody – spektroskopii fourierowskiej (FTIR).

Badanie wykazało, że w istocie – badany materiał zdradza właściwości przypisywane kolagenowi. Co więcej, badacze prawdopodobnie odnaleźli też zachowane mikroskopijne próbki krwi – świadczyć może o tym zawartość żelaza w odnalezionych kościach, które zostaną poddane bardzo skrupulatnym badaniom. Na razie nie ma jeszcze ostatecznego dowodu na odkrycie śladów krwi.

Dokumentacja fotograficzna zawiera następujące elementy: (a) żebro przed przecięciem, (b) przekrój poprzeczny żebra (małe czarne kółka to centralne kanały naczyniowe), (c) rozkład kanałów naczyniowych, (d-H) zachowany materiał kolagenowy, płaskie przezroczyste zachowane fragmenty białkowe, (i) mikrokryształy hematytu w kanałach naczyniowych, oznaczone przez czerwone kwadraty, (j) jeden mikrokryształ hematytu hematytu w kanale naczyniowym, (k) tomograficzny obraz kryształów w różnych widokach, (l) luki w macierzy kości i (m), tomografia luk w różnych widokach.

Co ciekawe, termin publikacji wyników badań zbiegł się w czasie z publikacją innej pracy – podsumowującej próby wyizolowania białek kolagenowych ze szczątków dinozaura, które spoczywały w ziemi przez 80 milionów lat – to najstarsze zidentyfikowane do tej pory białko. Być może właśnie zostało zdetronizowane.

Czy czeka nas wizyta w Jurassic Park?

Materiały prawdopodobnie zostaną porównane, a jeśli dodatkowo potwierdzi się także odkrycie związane ze śladami krwi, naukowcy prawdopodobnie oszaleją z radości. Te materiały to bowiem kopalnia nowych informacji o prehistorycznej faunie. Możliwe stanie się przygotowanie dokładniejszych drzew ewolucyjnych dawno wymarłych zwierząt. Cała nauka o faunie sprzed milionów lat opiera się obecnie już nie tylko na anatomii, poznawanej dzięki dziesiątkom lat wykopalisk, ale także na skomplikowanych badaniach na poziomie molekularnym. Nawet najmniejsze próbki mogą kryć w sobie wyjątkowo dużo informacji, które już czekają na odkodowanie.

Jedno można stwierdzić z pewnością – warto chyba jak najszybciej przypomnieć sobie serię filmową Jurassic Park. I może jednak zawczasu wyciągnąć wnioski. A przy okazji: dzięki najnowszym odkryciom wiemy już, że wiele pokazanych w tym filmie zwierząt mogło być barwnie opierzonych 🙂