W kontaktach z właścicielem u psa podwyższa się poziom oksytocyny, hormonu miłości. Fot. ransomtech/Flickr

Hormon miłości i przytulania, oksytocyna, skłania psy do bardziej czułych kontaktów z innymi psami, ale też z ludźmi. Ten hormon działa na czworonogi identycznie jak na przedstawicieli naszego gatunku. Warto o tym pamiętać zwłaszcza dziś, w Międzynarodowym Dniu Psa 🙂

Psy naprawdę nas kochają – odkryli niedawno naukowcy. Cóż, właściciele czworonogów nie potrzebują kosztownych badań, by to wiedzieć. Jednak zobaczmy, jak to postrzega nauka.

Badania już dawno udowodniły, że oksytocyna stanowi podstawę nawiązywania więzi wśród ssaków, wzmacnia zaufanie względem członków stada i chęć opieki nad potomstwem. Jak jednak zachowują się pod wpływem tego hormonu zwierzęta względem osobników spoza własnej grupy, a nawet spoza własnego gatunku?

Fot. OakleyOriginals/Flickr

Zbadali to naukowcy z Uniwersytetu Tokijskiego, którzy kilkunastu psom podawali niewielkie dawki oksytocyny lub placebo. Pies wraz z innym czworonogiem i swoim właścicielem przebywał przez godzinę w zamkniętym pomieszczeniu, a naukowcy podglądali to całe towarzystwo zza weneckiego lustra.

Okazało się, że zwierzaki z podwyższonym stężeniem hormonu miłości częściej inicjowały kontakty z właścicielami i z innymi psami. Czworonogi z naturalnie wyższym poziomem oksytocyny były z kolei mniej podatne na działanie sztucznie aplikowanego hormonu.

Inne badania pokazały, że i ludziom wydziela się oksytocyna pod wpływem kontaktów ze zwierzętami. Jej wyższe stężenie w jednym z eksperymentów notowano u właścicieli psów niż kotów, a jej poziom był tym wyższy, im więcej psów w życiu mieli. Zarówno u ludzi, jak i u psów poziom oksytocyny na widok bliskiego przyjaciela (swojego lub tego drugiego gatunku) wzrasta o około 50 proc. To się nazywa miłość.