Mars sfotografowany przez Kosmiczny Teleskop Hubble'a 12 maja 2016 roku. Źródło: NASA, ESA, the Hubble Heritage Team (STScI/AURA), J. Bell (ASU), M. Wolff (Space Science Institute)

Mars sfotografowany przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a 12 maja 2016 roku. Źródło: NASA, ESA, the Hubble Heritage Team (STScI/AURA), J. Bell (ASU), M. Wolff (Space Science Institute)

Nocą koniecznie wyjdźcie na zewnątrz i spójrzcie w niebo – Mars jest najlepiej widoczny od 10 lat! W dodatku 21 maja efektownie zbliży się do Księżyca w pełni.

Już od kilku dni Mars na nocnym niebie widoczny jest jako spory, czerwonawo świecący punkt – tak korzystny do obserwacji, jak od dawna nie był. To zasługa opozycji tej planety – zjawiska, które zdarza się raz na dwa lata. Tym razem widoczność Marsa będzie tak dobra, jak nie zdarzyło się od 10 lat! Będzie to miało miejsce dokładnie w nocy z 21 na 22 maja 2016 roku.

W opozycji Mars i Słońce ustawione są naprzeciwko siebie, po przeciwnych stronach Ziemi.

Oznacza to, że:

• Słońce oświetla widoczną z Ziemi półkulę Marsa, dzięki czemu widzimy jego pełnię
  • Marsa widać na niebie przez całą noc – wschodzi wieczorem, zachodzi rano
  • Mars znajduje się stosunkowo blisko naszej planety, dzięki czemu ma dla obserwatorów duże rozmiary

Najlepiej jest wtedy, kiedy Mars, będąc w opozycji, znajduje się jednocześnie w punkcie najbliższym Ziemi na swojej orbicie (peryhelium). Taka sytuacja nosi nazwę wielkiej opozycji, a zdarzy się dopiero 27 lipca 2018 roku, a potem – 17 lat później.

Na obserwacje najbliższej opozycji Marsa nie trzeba czekać do 21 maja – wyjdźcie na zewnątrz już najbliższej nocy, bo tarcza Marsa ma już średnicę około 18 sekund i jasność -2,0 mag. To naprawdę dużo! Zdecydowanie wyróżnia się na niebie, warto to zobaczyć.

Mamy to szczęście, że Mars szykuje nam 21 maja jeszcze jedną atrakcję: koniunkcję z Księżycem w pełni. Z naszego punktu widzenia oznacza to zbliżenie na niebie Czerwonej Planety i Srebrnego Globu, zaś z astronomicznego – ustawienie się Marsa, Księżyca i Ziemi w jednej linii. Koniunkcja Księżyca z Marsem będzie najlepiej widoczna o zmierzchu, jeszcze przed zapadnięciem całkowitych ciemności.

Prognozy podpowiadają, że pogoda w Polsce w ciągu najbliższych nocy pozwoli na dogodne obserwacje, a więc – ruszamy w teren!