Planeta J1407b z ogromnym systemem pierścieni. Rys. Ron Miller

Wyobraź sobie zaćmienie Słońca trwające kilka tygodni. W dodatku zamiast pełnego zaciemnienia gwiazda świeci raz jaśniej, raz mocniej a zmiany następują co kilka minut. Takie niesamowite zjawisko zaobserwowali astronomowie z University of Rochester i holenderskiego obserwatorium Leiden. Tyle, że nie chodziło o Słońce, a podobną do niego młodą gwiazdę J1407. Jej światło tygodniami przygasało i rozbłyskiwało w dziwnym rytmie.

Co może wywołać tak niezwykłe zjawisko? Zdaniem astronomów planeta z gigantycznym systemem pierścieni, przy którym te wokół Saturna to drobiazg. Ocenia się, że planeta J1407b ma pierścienie 200 razy większe od tych, które utworzyły się wokół Saturna, a ich średnica sięga 120 milionów kilometrów. Ich masa bliska jest prawdopodobnie masie całej Ziemi.

Obserwując zaćmienie gwiazdy J1407 można określić z dużą dokładnością strukturę pierścieni i przerwy między nimi, które świadczyć mogą o utworzeniu się licznych księżyców “wymiatających” kosmiczny gruz na swoich orbitach.

Astronomowie uważają, że ogromna struktura pierścieni stopniowo będzie się zamieniać w księżyce krążące wokół planety. Układ J1407 jest jeszcze bardzo młody, a planeta J1407b ma masę ocenianą na 10 do 40 mas Jowisza. Prawdopodobnie zlepiając materię z pierścieni za jakiś czas utworzy wokół siebie cały układ satelitów znacznie bardziej rozbudowany od tego, który towarzyszy Jowiszowi czy Saturnowi.

źródło