Aleksandretta obrożna, Fot. Kamka3000/Wikimedia

Wielkie zielone papugi skolonizowały Wielką Brytanię i Niemcy, a teraz może być kolej na Polskę – ostrzegają naukowcy. To gatunek inwazyjny, który zagraża innym ptakom.

Człowiek na urlop wyjedzie, a tu dzieją się rzeczy niebywałe… I wbrew pozorom to wcale nie jest żart. Wielkie zielone papugi z gatunku aleksandretta obrożna doskonale radzą sobie w ocieplającym się europejskim klimacie. Ich dziko żyjąca populacja w krajach Europy Zachodniej przekroczyła już dawno 30 tys. sztuk. W niewoli żyje ponad 100 tys. tych papug. Jeśli dotrą do Polski, wyprą mniejsze ptaki z karmników i miejsc lęgu. Są wszystkożerne i znoszą temperatury nawet do minus 20 st. C. To doskonały gatunek inwazyjny.

Aleksandretty to chętnie hodowane w domach zwierzaki pochodzące z Afryki i Indii. Są inteligentne i umieją naśladować brzmienie różnych dźwięków, w tym ludzkiej mowy. Żyją 15-25 lat i właśnie ta długowieczność sprawia, że właściciele często wypuszczają je na wolność. Sęk w tym, że zjawisko to przybrało już duże rozmiary, a na Wyspach Brytyjskich liczebność dziko żyjących papug szacuje się na 10-20 tys. osobników. Podczas jednej z naszych audycji „Homo Science” (nagranie z 5 lipca 2014) dr Joanna Bagniewska, zoolog z Nottingham Trent University, opowiadała nam o stadach tych papug żyjących w londyńskich parkach. W Niemczech, za naszą zachodnią granicą, żyje 5,5 tys. tych ptaków. Występują też Belgii, Holandii, Grecji czy Słowenii. To tylko kwestia czasu, kiedy osiedlą się u nas – ostrzegają naukowcy z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

Dlaczego należy się tego obawiać? Papugi te wypierają mniejsze gatunki ptaków (bogatki i modraszki) zimą z karmników, w Indiach niszczą zasiewy i plantacje słoneczników czy daktylowców. W europejskich miastach drążą dziuple w izolacji budynków. Zajmują też naturalne dziuple ptakom, które rozpoczynają później lęgi, w tym dzięciołom, szpakom i kowalikom. Roznoszą wśród ptactwa niebezpieczne choroby, w tym ornitozę i chorobę Newcastle.

A tak dobrze im z oczu patrzy…