Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.
Fot. NASA/JPL-Caltech/MSSS

Łazik Curiosity sfotografował na Marsie skały wyglądające m.in. jak wielki sękacz. Trudno uwierzyć, że to zdjęcia świata odległego od nas o kilkadziesiąt milionów kilometrów, a nie fotografie jednej z ziemskich pustyń.

Łazik Curiosity zajął się badaniem dolnych partii Aeolis Mons, centralnego wzniesienia w gigantycznym kraterze Gale, którego wysokość ponad dnem krateru dochodzi do 5500 metrów. Skały, które sfotografował 8 września 2016 roku robot należący do NASA, znajdują się u podstawy tego wzniesienia. Duża szczegółowość i rozdzielczość zdjęć sprawiają, że mogą one rywalizować z krajobrazami uchwyconymi na ziemskich pustyniach. I rzeczywiście wyglądają bardzo podobnie do nich. Naukowcy z zespołu Curiosity mieli przemożne wrażenie, że patrzą na zdjęcia jednej z pustyń położonych na południowym zachodzie USA, jak słynna pustynia Mojave.

Fot. NASA/JPL-Caltech/MSSS

Widniejące na marsjańskich zdjęciach wzniesienia i płaskowyż to bardzo stare piaskowce, niegdyś uformowane przez wiatr, a teraz zniszczone przez erozję i zmieniane chemicznie przez wody gruntowe. Badając te grzbiety, naukowcy chcą dowiedzieć się więcej o procesie formowania się krajobrazu na Marsie: dlaczego z planety pełnej rzek i jezior stał się wysuszonym na pył pustynnym globem.

Fot. NASA/JPL-Caltech/MSSS

Curiosity wylądował w pobliżu Aeolis Mons w 2012 roku. W 2014 roku dotarł do podnóża góry, po drodze znajdując dowody na to, że niegdyś w tym miejscu znajdowało się jezioro, w którym istniały dogodne warunki do rozwoju mikroorganizmów. Jeśli więc na Marsie kiedykolwiek istniało życie, to mogło zamieszkiwać właśnie tę okolicę. Skały leżące u podstawy Aeolis Mons powstały miliardy lat temu wskutek nagromadzenia się osadów w obrębie dawnego jeziora.

Fot. NASA/JPL-Caltech/MSSS

Takich zdjęć z Marsa jeszcze nie widzieliście

• Wow, dla mnie to niesamowite widoki. Świat mimo wszystko i tak podobny do ziemskiego, dającego nadzieję, że jednak są planety pełne życia, może lepiej uformowanego od naszego. Szkoda, że Mars nie jest zdolny do zamieszkania przez ludzi. Na pewno byłabym chętna do zbudowania na nim swojego domu 🙂
    Skały faktycznie przypominają sękacza. Żadna informacja w kosmosie nie ginie 🙂

• Xawery

Wygląda jak połączenie kamieniołomu z kopalnią odkrywkową węgla brunatnego.