Udało się stworzyć klon człowieka – być może to najważniejsze medyczne odkrycie tego wieku

Od razu trzeba wyjaśnić – nie chodzi tu o stworzenie kopii człowieka. To klonowanie w sensie naukowym. Badacze z Oregon Health and Science University od dorosłego człowieka pobrali komórkę jego skóry, wydobyli z niej jądro z materiałem genetycznym i umieścili je w ludzkiej komórce jajowej, z której wcześniej usunęli jej oryginalne jądro komórkowe. Potem „kopnęli” komórkę jajową prądem i w ten sposób zmusili ją do dzielenia się.

W ten sposób powstał zarodek, który był genetycznie kopią dorosłego człowieka. Jednak jego podziały zatrzymano na etapie 150 komórek. To wystarczy, by móc pobrać z niego komórki macierzyste. Mają one zdolność przekształcania się w dowolne komórki ludzkiego ciała – komórki nerwowe, serca, trzustki czy kości. Dlatego mogą posłużyć do naprawy uszkodzeń czy zmian chorobowych.

Mamy więc sposób na stworzenie dla chorego komórek, które mogą go wyleczyć. Z jakich chorób? Na przykład alzheimera, parkinsona, cukrzycy czy nawet naprawienie dotąd nieodwracalnych uszkodzeń rdzenia kręgowego.

Ciekawostką jest, że udało się tu wykorzystać sposób, który zastosowano do sklonowania owcy Dolly – tam też w komórce jajowej umieszczono jądro komórki dorosłego osobnika. Na razie metoda ogłoszona w czasopiśmie „Cell” wymaga weryfikacji i rozwoju, ale z medycznego punktu widzenia to ogromna nadzieja dla milionów chorych ludzi. To naprawdę WIELKIE ODKRYCIE!

fot. Oregon Health and Science University