Naukowcy rozszyfrowali i opublikowali w internecie pełny genom neandertalczyka. Jeśli ktoś jest zainteresowany, to tutaj można go pobrać: http://bit.ly/WD3bNc

Dokonali tego badacze z niemieckiego Instytutu Maxa Plancka w Lipsku pod kierownictwem słynnego prof. Svante Pääbo, na podstawie analiz kości palca u nogi znalezionej w syberyjskiej jaskini.

To gigantyczne badania, ale być może jeszcze więcej pracy będzie kosztować pełna analiza genomu, która ma przynieść odpowiedzi na pytania m.in. o zmiany genetyczne w naszym ludzkim genomie, które dokonały się już po rozejściu się linii Homo sapiens i Homo neanderthalensis.

Naukowcy z zespołu prof. Pääbo odkryli, że średnio około 2,5 proc. genomu współczesnych ludzi żyjących poza Afryką pochodzi z neandertalskiego DNA. To dowód na to, że oba gatunki się krzyżowały. Neandertalczycy nie występowali w Afryce, dlatego brak śladów ich DNA u współczesnych Afrykanów.

Neandertalczycy to nasi najbliżsi krewni. Gatunek wyginął 24,5 tys. lat temu, prawdopodobnie z powodu zmian klimatycznych.

Zespół prof. Pääbo w 2010 roku ogłosił, że zsekwencjonował 60 proc. neandertalskiego genomu. Teraz chce porównać uzyskany materiał z innym neandertalskim genomem i genomem człowieka z jaskini Denisowa, odrębnym gatunkiem z rodzaju Homo.

Fot. Neanderthal Museum w Mettmann, Niemcy