Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Pierwszy polski satelita naukowy Lem staruje 21 listopada. Ilustracja: BRITE-PL

AKTUALIZACJA 21 listopada godz. 8:30:

Satelita Lem wystartował o czasie i został pomyślnie uwolniony z rakiety nośnej Dniepr. O 9.47 nawiązał łączność ze stacją naziemną. Gratulujemy!

20 listopada 2013

Polska miała już swojego satelitę studenckiego (nieczynny już Pw-Sat), ale jeszcze nie miała własnego satelity naukowego. Wyniesiony na orbitę 21 listopada 2013 roku Lem (a właściwie BRITE-PL Lem) będzie pierwszym takim urządzeniem, a 29 grudnia wystrzelony zostanie jego brat bliźniak Heweliusz.

Zespół sześciu nanosatelitów BRITE (BRIght Target Explorer Constellation) uzupełnią maszyny zbudowane w Austrii i Kanadzie. Ich zadaniem będzie badanie zmian jasności najjaśniejszych gwiazd. Naukowcy z Centrum Astronomicznego PAN liczą na dane, które pomogą im analizować konwekcję zachodzącą we wnętrzu masywnych gwiazd.

Program BRITE ma jeszcze jeden polski akcent. Został wymyślony i opracowany przez mieszkającego w Kanadzie astronoma prof. Sławomira Rucińskiego z Uniwersytetu w Toronto.

Na orbitę wyniesie Lema rakieta Dniepr startująca z rosyjskiego kosmodromu Jasny/Dombarowski. Na tej samej rakiecie znajdzie się rekordowa liczba 33 satelitów. Lem opuści ją jako ostatni obiekt (trzymamy kciuki za ten manewr!).

Polski satelita zostanie umieszczony na orbicie na wysokości 800 km. To niewielkie urządzenie: waży zaledwie 7 kg i jest sześcianem o boku długości 20 cm. Wyposażone jest najmniejszy na świecie, kilkucentymetrowy teleskop, czujnik położenia gwiazd, żyroskop, system łączności i kamerę. Z wierzchu pokryty jest panelami słonecznymi. Dane zebrane przez satelity BRITE będą przekazywane do stacji naziemnych w Polsce, Kanadzie i Austrii.

Dwa polskie satelity skonstruowane zostały przez Centrum Badań Kosmicznych PAN (CBK PAN) i Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN, a ich budowa kosztowała 14,2 mln zł. To największy w Polsce grant badawczy w dziedzinie astronomii i badań kosmicznych.

Na temat polskiego satelity Lem rozmawialiśmy z dr. Kamilem Złoczewskim z Planetarium Niebo Kopernika w naszej audycji “Homo Science” – fragment dotyczący Lema zaczyna się w 46. minucie:

Tutaj obejrzycie reportaż o pierwszych polskich satelitach naukowych:

21 listopada startuje Lem – pierwszy polski satelita naukowy