Lwica z Botswany z grzywą. Fot. Fabian Gieske

W rezerwacie Moremi w Botswanie badacze odkryli pięć lwic mających piękne, bujne grzywy i zachowujących się inaczej, niż wskazywałaby na to ich płeć. Grupa badaczy opisała w swojej pracy dziwne zjawisko – lwice nie tylko wyglądają jak samce, ale też ryczą, próbują odbywać stosunki z innymi samicami a nawet zabijają młode. Wszystkie te zachowania są typowe dla lwów, a nie dla lwic.

Naukowcy obserwują pięć zmaskulinizowanych lwic od 2014 roku. Szczególne zainteresowanie wzbudziła samica oznaczona jako SaF05, która zdradzała afekt ku obu płciom. Jej zaloty wobec innych samic ze stada nie spotykały się jednak ze zrozumieniem – lwice odganiały ją lub ignorowały. Lepiej szło jej z samcami, które kryły ją wielokrotnie. Jednak samica ani razu nie zaszła w ciążę, co nasunęło badaczom pewne podejrzenia.

Botswańskie lwice przypomniały im przypadek lwicy Emmy z jednego z ogrodów zoologicznych w RPA, której kilka lat temu zaczęła rosnąć piękna, miodowa grzywa. Po dłuższej obserwacji lekarze z ogrodu zdecydowali się poddać Emmę operacji usunięcia jajników. O dziwo odkryto, że zawierały one komórki normalnie obecne tylko w jądrach samców. To one odpowiedzialne były za wytwarzanie testosteronu, który sprawiał, że Emma upodabniała się do samca.

Podobnie może dziać się w przypadku lwic z Botswany. Zdaniem badaczy może chodzić o podwyższony poziom testosteronu, który jest albo wynikiem wady genetycznej, albo rozwojowej, powstałej na etapie embrionalnym.

źródło

0 0 vote

1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
pstar
2 lat temu

A może po prostu tym lwicom były podawane jakieś leki hormonalne?