captcha image

A password will be e-mailed to you.
Tabliczka mnożenia

Tabliczka mnożenia. Fot. jofolo

Jak sądzicie, które działanie tabliczki mnożenia jest najtrudniejsze? Naukowcom udało się to ustalić.

Na podstawie 60 tys. odpowiedzi udzielonych przez 232 dzieci (tak, te biedne dzieci były maglowane wielokrotnie i w różnych sytuacjach…) ostatecznie stwierdzono, że najtrudniejszym działanie w całej tabliczce mnożenia jest 6×8. Aż 63 procent odpowiedzi było błędnych. Na drugim miejscu, bez zaskoczenia, znalazło się 8×6, w którym pomylono się w 60 procentach przypadków.

Badanie przeprowadzono w Caddington Village School w Luton, gdzie nauczyciele zaczęli stosować do uczenia tabliczki mnożenia aplikację na smartfony. Okazało się, że to świetny sposób i dzieci zapamiętują wyniki bardzo szybko.

Aplikacja zbierała wyniki i umożliwiła szkole prowadzenie statystyk, dzięki którym łatwiej było zidentyfikować dzieci mające problemy z uczeniem się. Przy okazji okazało się też, że chłopcy odpowiadają na pytanie o wynik szybciej niż dziewczynki (4,2 sekundy do 4,6 sekundy), ale za to częściej popełniają błędy (32 procent do 22 procent).

Działaniem, które zajmowało najwięcej czasu było obliczenie 9×12, które średnio zajmowało aż 8 sekund.

 

Polecamy też u nas na blogu:

Jak rozwiązać równanie 6:2(2+1)

Kiedy Cheryl ma urodziny – rozwiązanie zagadki logicznej

 

Czego u nas szukaliście?

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

14 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Gnommer
Gnommer
9 lat temu

Jako odwieczny przeciwnik wkuwania nigdy nie nauczyłem się całej tabliczki. Siłą rzeczy prostsze działania zapamiętałem, ale resztę obliczam za każdym razem (6*8 najłatwiej mi obliczyć jako 6*4*2). Szkoda pamięci na wkuwanie czegoś, co można obliczyć w sekundę.
Moja Babcia-matematyczka była tym załamana 😉

Tomasz Trela
Tomasz Trela
Reply to  Gnommer
9 lat temu

grunt żeby umieć liczyć, a nie żeby pamiętać wynik.

Łukasz Jóźwik
Łukasz Jóźwik
Reply to  Gnommer
9 lat temu

ja natomiast mam inny sposób, 5*8 + 8

Damon Żołądek
Damon Żołądek
Reply to  Gnommer
8 lat temu

6*10-6*2

m.
m.
9 lat temu

przecież to jeden z najłatwiejszych wyników o.O ja nigdy nie miałam problemu z jego zapamiętaniem, bo wynik rymuje się z działaniem 😀

michu
michu
Reply to  m.
9 lat temu

Zobacz gdzie były przeprowadzone te badania.Mysl,to nie boli 😉

S.
S.
Reply to  michu
9 lat temu

six multiplied by eight is fourty-eight
też się rymuje. przypadek? nie sądzę…

noy
noy
Reply to  S.
9 lat temu

Jeszcze prościej: six times eight – forty-eight (tak, tak! forty piszemy bez “u”), ma nie tylko rym ale i rytm.
A rymuje się w każdym języku, w którym jedności podaje się po dziesiątkach – więc nie rymuje się np. po niemiecku (“sechs mal acht ist achtundvierzig”) i w podobnych językach, a także niezupełnie po japońsku (bo czasownik “desu” stoi na końcu) i w językach o strukturze podobnej.

tipi
tipi
9 lat temu

hehe… 9×12 ????? wolne zarty. minela juz minuta i dalej nie wiem ile to jest !!!

kolys
kolys
Reply to  tipi
9 lat temu

9×12 = 10×12-12 = 120-12 = 108

Marek
Marek
Reply to  kolys
8 lat temu

Ja zdecydowanie najbardziej wolę rozbijanie dzielenia na części. Trwa to zapewne części sekundy wolniej niż wykucie całej tabliczki mnożenia, łącznie z tą “trudniejszą” tabliczkę mnożenia, dzielenia “nastek” przez “nastki” – ze szkół średnich, np. 12 x 13, 17 x 15, etc., ale pozwala sobie radzić w sytuacjach, gdy zapomniało się wyniku gotowego. 9 x 12, to inaczej: 9 x 10 + 9 x 2 (tabliczka mnożenia jednak się przydaje, bo trzeba wiedzieć, że chodzi o 90 i 18. Niby absolutnie kategoryczny banał, ale nie dla kilkuletniego dziecka). A w przypadku 6 x 8 jest łatwiej zrobić to przypominając sobie jakieś… Czytaj więcej »

Marek
Marek
Reply to  Marek
8 lat temu

“Czegokolwiek” w sensie – “byle czego”.
Nieprecyzyjnie się wyraziłem. 🙂

Anonimek
Anonimek
9 lat temu

Zgadzam się, tabliczkę mnożenia trzeba umieć, ale po co katować siedmiolatka wkuwaniem “wierszyka” złożonego z liczb, skoro trzeba uczyć myślenia. Wyobraźcie sobie, że nauczyliście się na pamięć chaotycznego tekstu, ale nic się w nim nie rymuje, każde słowo powtarza się wiele razy. Nagle ktoś podaje wam dwa słowa, Wy macie uzupełnić trzecim. Szybko nie pójdzie, co? Tak właśnie widzę tabliczkę mnożenia. Owszem, nie tak dawno (mam naście lat) uczyłam się tej tabliczki, powtarzałam po kilka razy, ale przy tablicy po prostu sobie liczyłam niektóre działania, aż same zaczęły wchodzić do głowy i byłam w mnożeniu szybsza niż reszta klasy. Z… Czytaj więcej »

eehhh
eehhh
8 lat temu

sześćrazyosiemczterdzieściosiem , najprostsze

Nie ma więcej wpisów
14
0
Would love your thoughts, please comment.x
%d bloggers like this: