captcha image

A password will be e-mailed to you.
Piorun przeskakujący między chmurami. fot. André Karwath

Piorun przeskakujący między chmurami. fot. André Karwath

  1. Jednym na najbezpieczniejszych miejsc w czasie burzy jest wnętrze samochodu. W razie trafienia piorunem karoseria działa jak klatka Faradaya odprowadzając ładunek ku ziemi i chroniąc ludzi wewnątrz
  2. Jeśli tylko słyszysz grzmot możesz zostać trafiony piorunem. Bardzo wiele porażeń zdarza się w promieniu ok. 15 km od centrum burzy. Dopóki grzmi – lepiej uważaj.
  3. Mężczyźni zostają trafieni piorunem ok. 4 razy częściej niż kobiety. Jednak wyładowania nie zważają na płeć. Panowie są bardziej skłonni ryzykować, a ich aktywności częściej narażają ich na takie wypadki. Jedna z nich to wędkowanie.
  4. Średnio na całym świecie trwa około 1800 burz, a w każdej sekundzie uderza około 100 piorunów.
  5. Wyładowanie porusza się z prędkością około 22 000 km/h i podgrzewa powietrze do 30 000 stopni Celsjusza. Grzmot to fala uderzeniowa powstająca podczas rozprężania się powietrza.
  6. Brak dowodów na to, że rozmowa przez telefon komórkowy zwiększa szanse trafienia przez piorun.
  7. Dlaczego piorun nie poraża ryb, gdy uderzy w jezioro? Ponieważ woda jest dobrym przewodnikiem, a dobre przewodniki sprawiają, że ładunek pozostaje raczej na ich powierzchni. Masz więc spore szanse, że zostaniesz porażony, gdy pływasz w czasie burzy, ale ryby mogą czuć się bezpieczne.

A jeśli chcecie wiedzieć na bieżąco, gdzie są burze i gdzie uderzają wyładowania, to polecamy znakomity serwis Blitzortung.org.

Czego u nas szukaliście?

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

16 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
MrHybryda
MrHybryda
7 lat temu

Piorun uderzający w taflę wody, to piękny widok 🙂

Elf
Elf
7 lat temu

Idąc tropem punktu siódmego jeśli nurkuje to burza mi nie straszna 😀

kaban
kaban
7 lat temu

co do jeziora to nie zgodze sie raczej moze owszem… prad zawsze idzie po najnizszej linii oporu.. tak jak staraja sie wszyscy… a ryby lepiej przewodza prad niz woda slodka i tyle w temacie 😛

Imię
Imię
7 lat temu

@kaban
Przykro mi, ale nic nie zrozumiałem z Twojego komentarza.

Imię
Imię
7 lat temu

@kaban
Przykro mi, ale nic nie zrozumiałem z Twojego komentarza.

PiePie
PiePie
6 lat temu

W jaki sposób samochód trafiony przez piorun może odprowadzić ładunek do ziemi, skoro jedyną rzeczą, jaka styka się z samochodem i ziemią, to koła, a dokładniej – opony. Gumowe opony.

JakubW
JakubW
Reply to  PiePie
6 lat temu

Samochód jest dodatkowo uziemiony.
Odsyłam do tematu na elektrodzie: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2296334.html

PiePie
PiePie
Reply to  JakubW
6 lat temu

Z przytoczonego forum zrozumiałem, że takie uziemienie nie jest przewidziane w podstawowym wyposażeniu samochodu.

Niemniej jednak jak się nad tym zastanowić, to i bez tego prąd ma szansę zostać uziemiony. Nie spotkałem jeszcze burzy, której nie towarzyszyłby deszcz. Mokre opony mogą już odprowadzić ładunek do ziemi, a temperatura przez niego wytworzona tłumaczyłaby stopienie opon.

eloelo
eloelo
Reply to  PiePie
5 lat temu

Piorun to nic innego jak przebicie. Jeżeli przebitym izolatorem może być kilkukilometrowa warstwa powietrza, to przebicie kilkunastu lub kilkudziesięciu centymetrów też nie powinno być problemem…

Ddd
Ddd
Reply to  PiePie
6 lat temu

Nie musi być galwanicznego połączenie między karoserią a ziemią. Przy tak wysokim napięciu jakie ma wyładowanie atmosferyczne powietrze między ziemią i samochodem jonizuje się i staje się przewodnikiem. Jeśli prąd elektryczny potrafi przebyć w powietrzu kilkanaście km od chmury do ziemi, to czemu miał by nie przebyć kilkunastu cm od karoserii do ziemi?

Cziken
Cziken
5 lat temu

Znane są techniki łowienia ryb „prądem”, np. wśród kłusowników i jak wiadomo, są skuteczne. Więc z tymi rybami to chyba średnio…

assa
assa
5 lat temu

O jeśli jeszcze nie pada, to czy samochód nadal jest bezpieczny? Guma jest izolatorem.

alladynek
alladynek
Reply to  assa
5 lat temu

Jeżeli dla pioruna pokonanie odległości kilku kilometrów między chmurą a ziemią nie było problemem, to pokonanie kilku centymetrów od felgi do ziemi z pominięciem opony nie stanowi wielkiego wyzwania.

LEMP
LEMP
5 lat temu

Jeśli chodzi o punkt 7 – zjawisko to nazywa się naskórkowością (ang. skin effect)… o co chodzi?? zainteresowanych odsyłam chociażby do Wikipedii

Motyw Kobiety
Motyw Kobiety
4 lat temu

Ale czy z klatką Faradaya nie jest tak, że działa gdy jest ona uziemiona, a karoseria samochodu stoi na gumowych izolatorach tj.oponach??

Ziom
Ziom
2 lat temu

Czyli nurkowie burz się bać nie muszą? Mimo stalowej butli na plecach?

Nie ma więcej wpisów
16
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x