captcha image

A password will be e-mailed to you.
Fot. Mariordo/Wikimedia Commons; CC BY 2.0

Fot. Mariordo/Wikimedia Commons; CC BY 2.0

Ledwie miesiąc temu nadzorcy z Amerykańskiej Agencji Bezpieczeństwa Transportu (NHTSA) zadecydowali, że samochody autonomiczne powinny być traktowane tak samo jak ludzcy kierowcy. To oznacza, że nie istnieją już żadne prawne wymogi, aby nad pojazdem sprawował kontrolę człowiek, co stawia ciekawe pytanie: jeśli samochód autonomiczny uderzy w inny pojazd, to kogo obwinimy za wypadek?

Jak donosi serwis BBC News, w Stanach Zjednoczonych właśnie postawiono to pytanie „na żywo.” Zaledwie cztery dni po nowym rozporządzeniu NHTSA jeden z autonomicznych samochodów Google zderzył się z autobusem w Kalifornii. Chociaż nie jest to pierwszy wypadek tego typu – niewielkie zadrapania zdarzały się już wcześniej, zawsze zdecydowanie z winy ludzi – to może być pierwszy raz, gdy auto samo odpowiada za zderzenie.

Samochód, poruszający się z prędkością trzech kilometrów na godzinę, zdecydował wyjechać przed zbliżający się z pasa obok autobus jadący z prędkością 24 kilometrów na godzinę. Pasażer w samochodzie Google założył, że nadjeżdżający autobus zwolni i pozwoli wyjechać samochodowi, gdy widział, że oba wozy zbliżają się do zderzenia – dlatego nie przejął kontroli nad komputerem i nie podjął własnej, „ludzkiej” decyzji.

Udostępniony publicznie raport donosi, że algorytm na pokładzie samochodu nie zrozumiał, że niektóre pojazdy – w tym busy – rzadziej ustępują pierwszeństwa mniejszym pojazdom. Google już wprowadził poprawkę do oprogramowania, dodając, że jego inżynierowie i programiści „mają nadzieję w przyszłości zajmować się takimi sytuacjami z większym taktem,” donosi BBC News.

Chociaż nikomu nic się nie stało w tym, cóż, mało emocjonującym wypadku, Google spotkał się już z przedstawicielami kalifornijskiego Departamentu Pojazdów (DMV), aby omówić, po czyjej stronie leży wina. Jeżeli okaże się, że rzeczywiście za całą sytuację odpowiadał samochód, będzie to krok w tył dla planów opracowania autonomicznych samochodów Google.

Według danych, w Stanach Zjednoczonych w 2010 roku miało miejsce 2,24 mln wypadków samochodowych i niemal zawsze odpowiadał za nie błąd człowieka. Łącznie, zginęło z tego powodu niemal 35 000 osób. Samochody autonomiczne, gdy są zupełnie niezależne, mają za zadanie zmniejszyć tę liczbę tak blisko zera, jak to możliwe. Według badań inżynierów z Wielkiej Brytanii, nawet 95 proc. wypadków samochodowych można by było zapobiec, gdyby powszechniejsze były samochody autonomiczne.

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

6 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
MrHybryda
MrHybryda
5 lat temu

Problemu by nie było wcale, gdyby po drogach jeździły tylko samochody autonomiczne, mogłyby wtedy komunikować się wzajemnie i podejmować spójne decyzje. Najtrudniejszy będzie okres przejściowy, gdy na drogach będą pojawiały się samochody z kierowcami i bez nich.

fineus
fineus
Reply to  MrHybryda
5 lat temu

Problemem jest szybkość komunikacji między pojazdami. W niektórych sytuacjach (np. przy szybkiej jeździe autostradą) nawiązanie łączności, wymiana danych i podjęcie decyzji trwa zbyt długo.

MrHybryda
MrHybryda
Reply to  fineus
5 lat temu

Wymiana informacji odbywa się z prędkością światła… Spowalnia raczej prędkość działania komputera, który potrzebuje czas na przetworzenie informacji. To kwestia odpowiednich zabezpieczeń do oprogramowania uwzględniających czas wymiany i przetworzenia danych. Oznacza to ni mniej ni więcej tyle, że w odpowiednim momencie jeden z samochodów zwolni lub przyśpieszy tak aby zachowały odpowiedni dystans względem siebie. Elektroniczne sterowanie ruchem mamy już opanowane do perfekcji w przypadku ruchu lotniczego, szczególnie w okolicach lotniska, gdzie człowiek w kontroli jest już statystą. To samo dzieje się w okolicach największych europejskich dworców kolejowych. Swoją drogą, to uważam, że pierwsze w pełni autonomiczne pojazdy to będą właśnie… Czytaj więcej »

ToJa
ToJa
5 lat temu

Nie wprowadzajcie ludzi w błąd, samochód nie należał do Google, lecz do Alphabet.
Poczytajcie sobie o tym – od niedawna Google jest już tylko częścią Alphabetu.

Nazwa
Nazwa
Reply to  ToJa
5 lat temu

Ale alphabet jest własnością google…

ToJa
ToJa
Reply to  Nazwa
5 lat temu

Na odwrót. 🙂

Nie ma więcej wpisów
6
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x