Aparatura ASACUSA CUSP w Spowalniaczu Antyprotonów w CERN to plątanina sprzętu używanego do wytwarzania łapania, i przesyłania cząstek antywodoru. Fot. CERN

Aparatura ASACUSA CUSP w Spowalniaczu Antyprotonów w CERN to plątanina sprzętu używanego do wytwarzania, łapania i przesyłania cząstek antywodoru. Fot. CERN

Stworzenie wiązki antymaterii wydaje się snem szalonego naukowca. Tym niemniej w CERN pod Genewą badaczom po raz pierwszy udało się wytworzyć wiązkę antyatomów wodoru (i to istniejącą poza pułapką magnetyczną)!

Bez obaw: to odkrycie nie spowoduje końca świata. Przynajmniej nie od razu 😉 Ma służyć wyjaśnieniu, dlaczego we Wszechświecie dostrzegamy przewagę materii nad antymaterią. Przecież, zgodnie z teorią Wielkiego Wybuchu, powinno ich być po równo. A z kolei kiedy materia zetknie się z antymaterią – co z kolei wie każdy fan „Star Treka” – ulegają anihilacji, całkowicie zamieniając się w energię. Musi być zatem jakiś sprytny trik, który pozwala materii dominować nad antymaterią.

Wcześniejsze eksperymenty w zderzaczach cząstek dały pewne wskazówki co do natury tych zjawisk, jednak ich zbadanie jest możliwe wyłącznie z udziałem antyatomów. Tylko że są one bardzo niestabilne i trudno je utrzymać przez cały czas trwania eksperymentu.

Tym niemniej znane są rozwiązania wykorzystujące antymaterię, np. szpitale rutynowo używają antyelektronów, czyli pozytonów, do obrazowania naszych ciał techniką PET (pozytonowa tomografia emisyjna). Prowadzone są badania nad wykorzystaniem wiązek antyprotonów w leczeniu nowotworów.

Zaledwie trzy lata temu udało się po raz pierwszy połączyć ze sobą antyprotony i pozytony, które utworzyły całe atomy antywodoru. Muszą one jednak być trzymane w specjalnych pułapkach magnetycznych i dlatego ich zbadanie było niemożliwe, bo silne pole magnetyczne zakłócało pomiary.

W 2012 roku badaczom z Europejskim Ośrodku Badań Jądrowych CERN udało się przebadać uwięzione w pułapce antyatomy za pomocą pomiarów spektroskopowych. Teraz druga grupa naukowców, znana pod nazwą ASACUSA (Atomic Spectroscopy And Collisions Using Slow Antiprotons), ogłosiła, że jej aparatura wytworzyła wiązkę atomów antywodoru, którą można zbadać dużo bardziej precyzyjnie, bo znajduje się ona poza pułapką magnetyczną. Badacze wytworzyli co najmniej 80 antyatomów, które odnotowali na odcinku 2,7 metra.

Badania zostały opublikowane na łamach pisma „Nature Communications”.

Przeczytaj również:

ADBlock: ##[id*=”overlay”]

trackback
Największy superkomputer w Polsce w trakcie montażu - janbag.pl
6 lat temu

[…] Superkomputer zapewni wsparcie obliczeniowe dla polskiej energetyki, będzie też pomagał w przetwarzaniu danych z doświadczeń prowadzonych w Wielkim Zderzaczu Hadronów (LHC) w ośrodku CERN pod Genewą (stworzono tam niedawno wiązkę antymaterii). […]

Jan Fenzlan
5 lat temu

Ja wolę buzona zamiast bozona

Aleksander_Karaoke
5 lat temu

Tylko Chuck Norris pokona Antymaterię !

geniusz