Całe wieki trwało, abyśmy doszli do wniosku, że jednak tak. Teraz nie mamy co do tego wątpliwości, ale Kartezjusz w XVI wieku stwierdził, że zwierzęta to takie nie odczuwające niczego, bezrefleksyjne „żywe maszyny”. Niektórzy do dziś tak sądzą, nawiasem mówiąc.

Oto najbardziej oczywiste dowody na to, że zwierzęta czują, myślą i dokonują moralnych osądów.

1. Rozpaczające słonie
Kiedy umrze ukochany członek stada, słonie urządzają mu pogrzeb. Zasypują jego ciało liśćmi i trawą i przez tydzień czuwają nad tym grobem. Potem przez lata wracają w to miejsce, by oddać hołd szczątkom zmarłego.

2. Psy odczuwają wyrzuty sumienia?
To, co zwykliśmy uważać za psie wyrzuty sumienia, w rzeczywistości nimi nie jest. Jednak zwierzęta te wznoszą się na wyżyny empatii, by zrozumieć uczucia swoich właścicieli. Pokazał to eksperyment, podczas którego naukowcy powiedzieli właścicielom, że kiedy na chwilę opuścili pomieszczenie, ich psy zjadły zakazany kąsek. Nawet jeśli zwierzę tego nie zrobiło, czuło się winne. Dlaczego? Bo pan sygnalizował, że jest z niego niezadowolony.

3. Zazdrosne ptaki
Błękitniki z rodziny drozdów, ptaki żyjące w Ameryce Północnej i Środkowej, karcą swoje niewierne partnerki. Kiedy samiec szuka dogodnego miejsca na gniazdo, jego znudzonej czekaniem małżonce zdarza się wyskoczyć na chwilę z innym samcem. Zdradzony samiec robi awanturę marnotrawnej partnerce, wyrywając jej piórka i uderzając dziobem w jej dziób.

4. Kosmopolityczne delfiny
Delfiny słyną z ciepłych uczuć wobec innych gatunków. Zdarzało się, że ratowały nurków przed polującymi na nich rekinami młotami, zaobserwowano też, że wyprowadzały na głębsze wody walenie, które utknęły na mieliźnie. W obrębie swojego stada delfiny szeroko odwzajemniają miłe gesty i rutynowe uprzejmości.

5. Współczujące szczury
Mało humanitarne doświadczenia prowadzone na tych gryzoniach w 1958 roku pokazały, że szczury odczuwają empatię. Odkryto to, kiedy zwierzęta były karmione tylko wtedy, gdy naciskały dźwignię wywołującą impuls elektryczny rażący współbraci z tego samego miotu. Wolały pozostać głodne. Na szczęście już dziś takie doświadczenia na zwierzętach są prawnie zabronione.

Więcej na ten temat przeczytacie w bardzo ciekawej książce “Misterium życia zwierząt”: