Gdzie w Polsce znaleziono ślady dinozaurów? Mapa.

Gdzie w Polsce znaleziono pozostałości po dinozaurach? Na mapie widać, że nieliczne znaleziska zlokalizowane są głównie w Górach Świętokrzyskich i na Śląsku, a więc tam, gdzie osady z czasów dinozaurów – triasowe, jurajskie i kredowe – sięgają powierzchni ziemi. Cała reszta Polski jest pokryta grubą warstwą znacznie młodszych osadów. Co więcej, tak się złożyło, że w czasach dinozaurów spora część naszego kraju była zalana przez morze. A przecież dinozaury żyły na lądach. I właśnie dlatego tak niewiele ich śladów u nas odnaleziono.

Odkryte w Polsce skamieniałe szkielety w dużej części nie należą do dinozaurów, tylko zwierząt z nimi blisko spokrewnionych. Dinozaury pozostawiły w Polsce głównie odciski swoich łap, czyli tropy.

Do najważniejszych znalezisk należy odkryty w 2008 roku na Śląsku skamieniały szkielet dużego, dwunożnego drapieżnika, smoka z Lisowic (gatunek otrzymał nazwę smok wawelski). Szczątki oceniono na 205 – 200 mln lat. Smok miał około 4-5 metrów długości i ważył do 1 tony. Początkowo zidentyfikowano go jako krewniaka tyranozaura, jednak późniejsze analizy pokazały, że smok wykazuje też cechy bardziej prymitywnych gadów niż dinozaury. Dr Tomasz Sulej, jeden ze współodkrywców smoka wawelskiego i kierownik Muzeum Ewolucji w Warszawie, twierdzi, że gad ten był z całą pewnością dinozaurem.

Tak wyglądał smok wawelski – ta rekonstrukcja znajduje się w Lisowicach:

Smok z Lisowic, czyli smok wawelski

Smok z Lisowic, czyli smok wawelski. Fot. Marek Błyszcz

Z kolei w Krasiejowie na Opolszczyźnie odnaleziono szczątki zwierząt najprawdopodobniej pokrewnych dinozaurom, przez polskich paleontologów nazwanych silezaurami. Stado, które tam odkopano, liczyło kilkanaście osobników. Byli to średniej wielkości czworonożni roślinożercy. Wiek skamieniałości oceniono na około 230 mln lat, a więc na okres, gdy dinozaury dopiero miały pojawić się na Ziemi.

Silesaurus opolensis. Fot. Wikimedia

Natomiast jeśli chodzi o odciski łap dinozaurów na polskiej ziemi, to gros z nich pochodzi z epoki jurajskiej (201 do 145 mln lat temu). Najwięcej ich odkryto na terenie Gór Świętokrzyskich, w osadach wczesnojurajskich. Znalazły się tam tropy wielkich dwunożnych i drapieżnych allozaurów, uzbrojonych w kolczaste grzbiety wczesnych stegozaurów czy ogromnych roślinożernych zauropodów.

Megalosauripus isp. z Sołtykowa – największy znany trop dinozaura z Polski. Fot. Państwowy Instytut Geologiczny

Kilka tropów drapieżnych teropodów i dinozaurów ptasiomiednicznych odnaleziono w Dolinie Tomanowej w Tatrach Zachodnich.

Czytaj także:

Rok (galaktyczny) temu po Ziemi chodziły dinozaury

Dlaczego ssaki przetrwały, a dinozaury nie