captcha image

A password will be e-mailed to you.
Dlaczego samoloty mają zaokrąglone okna?

Dlaczego samoloty mają zaokrąglone okna?

Na warszawskim lotnisku zakończył się właśnie remont głównego pasa startowego, więc znowu samoloty wróciły do hałasowania tam gdzie zwykle. I przy tej okazji zaczęliśmy się zastanawiać, dlaczego właściwie wszystkie samoloty mają okrągłe lub przynajmniej zaokrąglone okna.

A właściwie nie wszystkie. Nie miał ich pierwszy odrzutowy samolot pasażerski, zbudowany w 1949 roku Havilland Comet 1. Dziś wspomina się go jednak nie dlatego, że był pionierem, a dlatego, że uległ serii katastrof, które przez długi czas pozostawały wielką zagadką. Comet 1 potrafił po prostu rozpaść się w trakcie lotu na kawałki.

Tajemnica wyjaśniła się, gdy specjaliści wykonali eksperyment polegający na wielokrotnych zmianach ciśnienia wewnątrz kabiny. Okazało się, że wszystkiemu winne są okna o ostrych narożnikach. Te punkty osłabiały konstrukcję kadłuba na tyle, że z czasem pojawiały się tam pęknięcia prowadzące do rozerwania powłoki samolotu.

Od tego czasu wszystkie samoloty latające na wysokościach, na których wymagana jest hermetyczna kabina mają okna o zaokrąglonych narożnikach.

Nie ma więcej wpisów