Źródło: SpaceX

Falcon 9, rakieta nośna stworzona przez firmę SpaceX, poleciała w kosmos, wypuściła satelity, a następnie wróciła na Ziemię. To pierwszy raz w historii, kiedy głównego członu rakiety będzie można użyć powtórnie!

To była kolejna już próba rakiety nośnej Falcon 9. W czerwcu 2015 roku donosiliśmy o eksplozji jej głównego członu podczas nieudanego lądowania. Wówczas nie dotarły na Międzynarodową Stację Kosmiczną zapasy wiezione przez rakietę. Wcześniej Falcon 9 miał jeszcze dwie awarie.

23604164970_b573f4d0f4_k

Start i lądowanie rakiety Falcon 9 uchwycone na timelapsie. Źródło: SpaceX

Tym razem było inaczej. 22 grudnia nad ranem polskiego czasu Falcon 9 wystartował z kosmodromu na przylądku Canaveral na Florydzie i po kilkunastu minutach bezpiecznie wylądował w odległości około 10 km od miejsca startu. Rakieta wyniosła na orbitę kilkanaście satelitów telekomunikacyjnych Orbcomm, ale nie to było głównym celem misji. Najważniejsze było odzyskanie głównego członu rakiety, który po drobnych naprawach i uzupełnieniu paliwa będzie mógł ponownie posłużyć jako kosmiczna taksówka.

Zobaczcie, jak wyglądało to historyczne lądowanie:

Falcon 9. Źródło: SpaceX

Sukces tej misji ma zupełnie zmienić technologię wynoszenia ładunków i statków załogowych w kosmos. Idea rakiet wielorazowego użytku została wymyślona przez Elona Muska, właściciela SpaceX i wizjonera, który od 2002 roku przybliża się do jej realizacji. Jego celem jest nawet stukrotne obniżenie kosztów misji orbitalnych. Od kilku lat należące do SpaceX rakiety Falcon 9 i bezzałogowa kapsuła Dragon dowożą zaopatrzenie na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Niedługo mają też wozić tam astronautów, co uniezależni NASA od rosyjskich Sojuzów. Ale celem Muska są nie tylko loty orbitalne. W tej chwili mówi już o zorganizowaniu niedrogiej misji na Marsa. Kto wie, dokąd zechce dalej polecieć.