captcha image

A password will be e-mailed to you.

Właściwie wszyscy wiedzą, że dla środowiska i dla nas samych rowery są lepsze od samochodów. Ale co innego ogólne przekonanie, a co innego twarde liczby. I to aktualne niezależnie od tego, czy akurat jest Dzień Ziemi, czy nie.

Rower taki, jaki dziś znamy liczy 130 lat. Pomijam tu welocypedy i bicykle, z których upadek mógł się bardzo źle skończyć – chodzi mi o rowery o równej wielkości kołach z pneumatycznymi oponami, napędzane przekładnią łańcuchową i mające kierownicę połączoną bezpośrednio z widelcem trzymającym przednie koło. Od tych 130 lat zasadnicza konstrukcja praktycznie się nie zmieniła – pomijam detale takie jak możliwość zmiany przełożeń, różne typy hamulców czy amortyzatory.

John Dunlop na rowerze z pneumatycznymi oponami, które sam opracował. (ok. roku 1915)

John Dunlop na rowerze z pneumatycznymi oponami, które sam opracował. (ok. roku 1915)

Faktycznie trudno tu coś udoskonalić zachowując wygodę korzystania i prostotę konstrukcji. Co ogromnie ważne rower pozostaje najbardziej efektywnym energetycznie środkiem transportu wykorzystującym siłę mięśni – choć poruszamy się nim 3-5 razy szybciej niż na piechotę, to jednocześnie zużywamy tyle samo energii, a więc możemy pokonać znacznie większą odległość. Dla porównania samochody na pokonanie tego samego dystansu potrzebują 50-80 razy więcej energii, niż rower. [1]

Do tego produkcja roweru wymaga zużycia zaledwie 5 proc. zasobów, jakie potrzebne są do zrobienia samochodu [2]. Rowery (a właściwie my, ich użytkownicy) emitują znacznie mniej dwutlenku węgla niż samochody  powodują mniejszy hałas.

Przy tym wszystkim jazda na rowerze to znakomite ćwiczenie poprawiające stan naszego zdrowia.

OK, to były informacje ogólne. Teraz konkret – obiecane liczby. Zajrzyjcie do przygotowanego przez Omni Calculator kalkulatora samochód kontra rower. Podając podstawowe (lub, jeśli ktoś woli, szczegółowe) dane dotyczące codziennych podróży do pracy można tam policzyć, ile zyskamy przesiadając się na rower. Zarówno finansowo, jak i zdrowotnie. Oraz ile zyska Ziemia (a wraz z nią my sami) dzięki ograniczeniu emisji zanieczyszczeń.

Zobaczcie – to naprawdę same konkrety. Warto się przesiąść.

 

Tekst napisałem częściowo opierając się na informacjach przygotowanych przez Omni Calculator

 

Źródła

[1] http://www.withouthotair.com/cft.pdf

[2] https://peopleforbikes.org/our-work/statistics/

 

Nie ma więcej wpisów