cztery sondy kosmiczne poniosły przesłanie o nas w kosmos.

W 1972 i 1972 roku na sondach Pioneer 10 i 11 umieszczone zostały aluminiowe płytki o wymiarach 15 x 23 cm, pokryte cienką warstwą złota. Zostały zaprojektowane w roku 1971 przez Franka Drake’a i Carla Sagana. Rysunek wykonała Linda Salzman (była żona Sagana).

Carl Sagan trzymający płytkę Pioneera

Na płytkach wygrawerowano:
– Obraz mężczyzny i kobiety na tle sondy Pioneer;
– Schemat sondy;
– Rysunek dwóch atomów wodoru w stanach antyrównoległym i równoległym;
– Schemat Układu Słonecznego wraz z trajektorią lotu sondy. Przy planetach podano relatywną odległość od Słońca.
– Relatywną pozycję Słońca w Galaktyce w stosunku do 14 wybranych pulsarów.

W 1977 roku wystrzelono sondy Voyager 1 i Voyager 2, na których NASA umieściła wykonany z miedzi i pozłacany, 12-calowy dysk o nazwie Voyager Golden Record. Płyta zawiera dwugodzinne nagranie zdjęć i dźwięków mających być wizytówką Ziemian. Wyboru dokonał zespół pod kierownictwem Carla Sagana.

Voyager Golden Record

Na dysku znalazły się:
– naturalne odgłosy (wiatr, fale, szum drzew, śpiew ptaków, wielorybów, odgłosy innych zwierząt);
– 116 kolorowych oraz czarno-białych zdjęć i ilustracji przedstawiających: równania matematyczne i fizyczne, obiekty Układu Słonecznego, obraz spirali DNA, wizerunki człowieka i detali anatomicznych, zdjęcia zwierząt i roślin;
– utwory Mozarta, Beethovena, Strawińskiego, Blind Willie Johnsona, Chucka Berry, Kesarbai Kerkar, Guana Pinghu;
– 55 próbek języków spotykanych na Ziemi oraz esperanto;
– wiadomości od prezydenta USA Jimmy’ego Cartera i sekretarza generalnego ONZ Kurta Waldheima.
Po fali krytyki pod adresem nagości postaci z płytek Pioneera NASA nie zezwoliła Saganowi na umieszczenie podobnego rysunku na Voyager Golden Record. Zamiast tego wgrano tam zarysy sylwetek ludzkich.