Kiedyś używaliśmy taśm magnetycznych, potem przyszła era twardych dysków, które właśnie wypierane są przez pamięci typu flash (to te od pendrive’ów). Co będzie dalej? DNA!

Ten nietypowy (a może właśnie typowy?) nośnik może pomieścić znacznie więcej danych niż dotychczas stosowane systemy. W gramie jednoniciowego DNA można zapisać 455 eksabajtów informacji – to odpowiednik stu miliardów płyt DVD!

Niedawno ogłoszono wyniki eksperymentu, podczas którego zespół z Uniwersytetu Harvarda zapisał w DNA liczącą 53400 słów książkę (o tę: http://amzn.to/N5Glvx ), 11 obrazków w formacie JPG i na dodatek krótki program komputerowy.
Czy to tylko taka naukowa zabawa? Nie – okazuje się, że DNA jest nie tylko niezwykle pojemne, ale też ogromnie trwałe. Przecież informacje w nim zapisane naukowcy potrafią odczytać po setkach tysięcy lat i to w dodatku z nośnika przechowywanego w gnijącym mięsie, piachu, brudzie i wodzie.

Bo skoro w DNA jest przechowywana instrukcja budowy i obsługi każdej żywej istoty, to czymże w porównaniu z tym są słowa? Drobiną zaledwie. Reszta jest milczeniem.

fot. www.ruffrootcreative.com