W każdym komputerze, telefonie komórkowym czy odtwarzaczu MP3 tkwi kryształ polskiego chemika Jana Czochralskiego. Fot. Flickr

Rozejrzyj się wokół. Masz w zasięgu ręki lub wzroku komputer, telefon komórkowy czy odtwarzacz MP3? W każdym z nich tkwi kryształ Czochralskiego, chemika, który jak żaden inny Polak zrewolucjonizował świat nowych technologii.

Prof. Jan Czochralski to twórca słynnej metody hodowli monokryształów. Wykorzystuje się ją m.in. do wytwarzania kryształów krzemu używanych do produkcji półprzewodników. Jesteśmy dumni z tego wielkiego Polaka!

Tak wygląda monokryształ krzemu wytworzony metodą Czochralskiego

Tak wygląda monokryształ krzemu wytworzony metodą Czochralskiego. Z niego wycina się wafle krzemowe, a z nich wytwarza półprzewodniki.

Aby to okazać, 23 października, czyli w najbliższą środę, włączmy się do ogólnopolskiej akcji „Pokaż swój kryształ Czochralskiego”flash mobu zorganizowanego z okazji 128. rocznicy urodzin polskiego chemika. Równo o 17 pokażmy wszystkim dokoła nasze własne urządzenia z kryształami Czochralskiego. Jeśli będziemy w zasięgu kamer monitoringu, to tym lepiej – wyciągnijmy w ich stronę nasze kieszonkowe kryształy. Niech to potrwa kilkadziesiąt sekund. To będzie nasz hołd dla prof. Czochralskiego.

Akcję organizuje Polskie Stowarzyszenie Dziennikarzy Naukowych. Więcej na jej temat przeczytacie tutaj

Prof. Jan Czochralski

Jan Czochralski (ur. 23 października 1885 w Kcyni, zm. 22 kwietnia 1953 w Poznaniu) jest najczęściej cytowanym na świecie polskim uczonym. Mimo to w Polsce jest wciąż mało znany.  Zmieńmy to razem!