Paciorkowce na ludzkim neutrofilu. Fot. NIAID

O tym, że ludzki organizm zawiera 10 razy więcej komórek bakteryjnych niż własnych, my również pisaliśmy – przyznajemy się bez bicia. Na swoje usprawiedliwienie mamy to, że tak samo utrzymywały liczne artykuły w pismach naukowych i popularnonaukowych.

Nasz osobisty mikrobiom to potęga, m.in. chroniąca skórę przed zagrożeniami z zewnątrz i umożliwiająca nam trawienie pokarmów. W wielu publikacjach na ten temat można znaleźć informację o tym, że liczba komórek bakterii w naszym ciele aż 10-krotnie przekracza liczbę naszych własnych komórek. Obce, mnożące się w nas istoty zdominowały kompletnie nasze organizmy. Brrr.

Zniesmaczeni? Może niejakim pocieszeniem dla Was będzie to, że naukowcy z Instytutu Naukowego Weizmanna w Izraelu odkryli, iż to nieprawda. W tym celu przeanalizowali ponad 40-letni dorobek naukowy na ten temat. I okazało się, że stosunek liczby bakterii do liczby komórek ludzkich w naszym organizmie wynosi 1,3 do 1 (39 bilionów do 30 bilionów). Tak to wygląda u 20-30-latka o masie ciała około 70 kg i wzroście 170 cm.

Skąd więc wzięło się słynne 10 do 1?

Okazuje się, że liczby te po raz pierwszy pojawiły się w opublikowanej w 1970 roku pracy amerykańskiego mikrobiologa Thomasa D. Luckeya, który oszacował, że w 1 gramie ludzkich odchodów lub jelitowym płynie tkankowym znajduje się 100 miliardów bakterii. A ponieważ organizm każdego dorosłego człowieka zawiera około 1000 gramów tych substancji, Luckey obliczył, że przebywa w nich około 100 bilionów bakterii. Żadna z tych danych nie ma zresztą poparcia w dowodach naukowych.

Ale informacja poszła w świat. Siedem lat później wziął ją na tapetę mikrobiolog Dwayne Savage, który dołożył do tego fakt, iż w ludzkie ciało zawiera średnio około 10 bilionów komórek. No i mamy stosunek 10:1. Aż do 2014 roku mało kto dyskutował z tymi liczbami.

Wtedy to Judah L. Rosner, biolog molekularny i genetyk z National Institutes of Health, napisał w liście do pisma „Microbe Magazine”, że całkowita liczba ludzkich komórek w ciele może wynosić od 15 do 724 bilionów, zaś liczba komórek bakteryjnych w ludzkich jelitach waha się od 30 do 400 bilionów. Rozrzut jest gigantyczny. I dlatego choćby przybliżone liczby można podawać tylko w odniesieniu do człowieka o konkretnych parametrach fizycznych – stąd informacja o 20-30-latku ważącym 70 kg i mierzącym 170 cm.

Co więcej, badacze z Instytutu Naukowego Weizmanna odkryli, że liczba bakterii żyjących w ludzkim jelicie grubym została mocno przeszacowana (a co więcej, nie może być reprezentatywna dla całego organizmu), a bardziej aktualne dane wskazują raczej na 39 bilionów mikroorganizmów żyjących w całym ludzkim ciele składającym się z około 30 bilionów własnych komórek – u wspomnianego 20-30-latka.