ocean na Europie

Skład powierzchni Europy, jednego z księżyców Jowisza, przypomina to, co zostaje na naszych ulicach po przejeździe drogowych solarek….

Europa to mroźny, tajemniczy świat pokryty grubą warstwą lodu. A pod nim kryje się najprawdopodobniej tętniący życiem płynny ocean, podobny do naszego ziemskiego – dowodzi tego skład chemiczny powierzchni globu i jego podwyższona temperatura spowodowana pływami (wywołanymi grawitacyjnym oddziaływaniem Jowisza).

To wyniki najnowszych obserwacji dokonanych z teleskopu w Mauna Kea na Hawajach. Stoją za nimi astronomowie z California Institute of Technology i należącego do NASA Jet Propulsion Laboratory.

Udało im się stwierdzić, że na powierzchni Europy znajduje się siarczan magnezu (tzw. sól gorzka), związek utworzony z siarki przybyłej tu z innego księżyca Jowisza, Io, oraz z chlorku magnezu pochodzącego z podlodowego oceanu Europy. Naukowcy sądzą, że na jej powierzchni obecne są też chlorki sodu i potasu, co dowodzi, że tamtejszy ocean może mieć skład bardzo podobny do tego na Ziemi.

Dla wyjaśnienia: chlorek magnezu i chlorek potasu to składniki m.in. soli do posypywania dróg, a chlorek sodu to po prostu sól kuchenna.