Góry na Plutonie. Fot. NASA-JHUAPL-SwRI

Sonda New Horizons przesyła kolejną rewelację: na Plutonie są góry, i to prawdopodobnie wciąż aktywne!

Sonda New Horizons, która przeleciała wczoraj obok Plutona i jego księżyca Charona (tutaj znajdziecie 5 rzeczy, które warto wiedzieć o Plutonie i misji New Horizons), przesyła zdjęcia kolejnych przybliżeń tych najdalszych globów w Układzie Słonecznym. Fotografie Plutona zaskoczyły naukowców widokiem pasma górskiego rozciągającego się w pobliżu równika. Wysokość plutonowych gór sięga aż 3500 metrów ponad powierzchnię lodowatej planety!

Te góry powstały niespełna 100 mln lat temu, więc są młode z geologicznego punktu widzenia. Może o tym świadczyć brak w ich pobliżu kraterów uderzeniowych, które pstrzą niemal całą powierzchnię planety. Wygląda na to, że to pasmo górskie wciąż może się formować, co by oznaczało, że jego najbliższa okolica, która stanowi mniej niż 1 proc. powierzchni Plutona, może być wciąż aktywna geologicznie.

To jedna z najmłodszych powierzchni globu, jakie widzieliśmy w Układzie Słonecznym! – stwierdził Jeff Moore z ekipy geologicznej misji New Horizons.

Zdjęcie Plutona zrobione z 766 000 km. Fot. NASA

Gdyby te informacje się potwierdziły, byłaby to prawdziwa bomba! Owszem, w Układzie Słonecznym mamy kilka niespokojnych globów, na których formują się góry, wybuchają wulkany i działają gejzery, ale tak daleko od Słońca dotyczy to księżyców okrążających gazowe giganty, które swoją grawitacją pobudzają procesy geologiczne na sąsiednich globach. Pluton to zupełnie inna bajka, dlatego na nim zjawiska te muszą mieć zupełnie inną przyczynę. Tylko jaką? Na skalistych planetach procesy górotwórcze wywoływane są przez gorące jądro. Skąd jednak wzięły się na Plutonie, który jest lodowo-skalną kulą o zimnym wnętrzu? Naukowcy muszą zgłębić ten problem.

Ale to nie koniec dziwów. Góry na Plutonie zbudowane są z mieszaniny lodu i skały. Lód metanowy i azotowy, który pokrywa większą część tego globu, nie nadaje się do tego, by utworzyć góry. Wobec tego musiało je zbudować coś innego, twardszego – prawdopodobnie lód wodny, który przy temperaturze panującej na Plutonie zachowuje się jak skała.

Zdjęcie pasma górskiego na Plutonie zostało zrobione 1,5 godziny przed największym zbliżeniem sondy New Horizons do tego planety, z odległości 770 tys. km. Na fotografii z łatwością można zobaczyć struktury o średnicy około 1 km.