Mark i Scott Kelly - bliźniacy, na których przeprowadzono kosmiczny eksperyment. Fot. NASA

Mark i Scott Kelly – bliźniacy, na których przeprowadzono kosmiczny eksperyment. Fot. NASA

To było jedno z najciekawszych doświadczeń na ludziach, jakie kiedykolwiek przeprowadzono. Bo i wyjątkową okazją jest możliwość badania braci-bliźniaków, z których jeden pozostaje przez 342 dni w kosmosie, a drugi w tym czasie przebywa na Ziemi.

Taki eksperyment NASA przeprowadziła wykorzystując Scotta i Marka Kellych. Ten pierwszy poleciał na Międzynarodową Stację Kosmiczną w marcu 2015 roku by wrócić na Ziemię po niemal roku. Drugi, emerytowany astronauta, przebywał w tym czasie w domu, obaj byli jednak poddawani licznym badaniom. Chodziło o to, by porównując możliwie podobne do siebie organizmy ocenić, jak na człowieka wpłynie długi lot kosmiczny zbliżony do tego, jaki czeka ludzi podczas wyprawy na Marsa.

Niedawno ogłoszono wstępne wyniki całego szeregu badań, jakim poddano bliźniaków. Największym zaskoczeniem było to, że u Scotta, który przebywał w kosmosie, zwiększyła się w tym czasie długość telomerów. Te zlokalizowane na końcach chromosomów fragmenty ulegają z wiekiem skróceniu, co ma prawdopodobnie wpływ na proces starzenia się i powstawania nowotworów. O ile telomery Marka normalnie się skracały, o tyle u Scotta ten proces uległ odwróceniu. Przyczyny tego stanu rzeczy są niejasne, a dziwne zjawisko ma być nadal badane. Jednym z możliwych wyjaśnień może być to, że podczas przebywania w kosmosie Scott więcej ćwiczył i spożywał niskokaloryczne posiłki. Jednak po powrocie na Ziemię jego telomery znowu zaczęły się skracać.

Okazało się też, że w organizmie Scotta niektóre parametry wskazywały na stan zapalny. Również szybkość i precyzja reakcji spadły po długim przebywaniu w kosmosie, choć po pół roku na orbicie przestały się już pogarszać. To może mieć wpływ na pracę astronautów, którzy wylądują na Marsie.

Wiele wyników było zgodnych z oczekiwaniami – na przykład zmiana w składzie bakterii jelitowych wywołana odmienną dietą czy skok aktywności białek związanych ze stanem zapalnym wywołany stresem towarzyszącym powrotowi na Ziemię.

Przedstawione wyniki to dopiero początek – w ciągu 2017 roku mają być prezentowane kolejne efekty analizy badań prowadzonych przed, w trakcie i po locie w kosmos.