Podróżuj po planetach pozasłonecznych! Rys. NASA

I za to właśnie lubię NASA – poczucie humoru, dystans i umiejętność wyjścia poza poważną komunikację naukową.

Tym razem Amerykańska Agencja Kosmiczna zachęca nas do poznawania atrakcji turystycznych, jakie oferują planety pozasłoneczne odkryte przez Kosmiczny Teleskop Kepler.

Kepler-186f – tam, gdzie trawa jest zawsze czerwona

Kepler-186f - tam, gdzie trawa jest zawsze czerwona. Rys. NASA

Kepler-186f – tam, gdzie trawa jest zawsze czerwona. Rys. NASA

Napis na plakacie głosi “Where the grass is always redder on the other side”, co jest kosmiczną wersja powiedzenia “where the grass is always redder on the other side”. Najbliższy polski odpowiednik to chyba “wszędzie dobrze gdzie nas nie ma”.

Kepler-186f to pierwsza z odkrytych planet rozmiaru Ziemi, która znajduje się w strefie, gdzie – potencjalnie – może istnieć życie czyli tam, gdzie może występować ciekła woda. Gwiazda planety Kepler-186f jest znacznie zimniejsza i bardziej czerwona niż Słońce. Jeśli na planecie istniałoby życie roślinne, jego fotosynteza zapewne byłaby oparta na innych długościach fali niż na Ziemi, a więc rośliny musiałyby być w kolorze innym niż ziemska zieleń. Odkrycia dokonał teleskop Kepler.

Doświadcz grawitacji superziemi HD 40307g

Doświadcz grawitacji superziemi HD 40307g Rys. NASA

Planeta HD 40307g ma objętość dwukrotnie większą od Ziemi i znajduje się pomiędzy “super Ziemią” a “mini Neptunem”. Naukowcy nie są pewni, czy ma skalistą powierzchnię czy – jak gazowe giganty – twarde jądro ukryte jest pod warstwą gazu i lodu. Jedno jest pewne – przy ośmiokrotnie większej masie przyciąganie grawitacyjne HD 40307g jest o wiele, wiele silniejsze.

Odpocznij na Keplerze-16b – krainie dwóch słońc, gdzie twój cień zawsze ma towarzystwo

Kepler-16b - kraina dwóch słońc, gdzie twój cień zawsze ma towarzystwo. Rys. NASA

Kepler-16b – kraina dwóch słońc, gdzie twój cień zawsze ma towarzystwo. Rys. NASA

Niczym Tatooine, planeta Luka Skywalkera z “Gwiezdnych Wojen”, Kepler-16b orbituje wokół dwóch gwiazd. Choć planetę przedstawiamy jako podobną do Ziemi, to może również być gazowym gigantem podobnym do Saturna. Szanse dla życia są na tym niezwykłym świecie niewielkie – panuje tam temperatura zbliżona do tej, jaką ma suchy lód. Ale odkrycie pokazuje, że ikona kina science fiction, podwójny zachód słońca nie jest tylko fikcją.

Gdyby ktoś chciał wydrukować te plakaty, NASA udostępnia odpowiednie wersje. Znajdziecie je tu.