Fot. Phil/Flickr

Naukowcy znaleźli dowody na to, że neandertalczycy używali w jaskiniach podgrzewanej wody. Łał.

Ta wiadomość mnie zaciekawiła, ale też wzbudziła moją ostrożność. Ponieważ jednak podał ją szacowny „Smithsonian Magazine”, postanowiłam zgłębić temat.

Ludzi z okresu paleolitu, którzy zamieszkiwali jaskinie, trudno nazwać nowoczesnymi. Do takich należy zaliczyć neandertalczyków, krewnych Homo sapiens, których do niedawna uważaliśmy za jeszcze bardziej prymitywnych brutali niż nasi dawni przodkowie. Najnowsze odkrycia pokazują jednak, że byliśmy w błędzie.

Liczące 60 tys. lat ślady, które w jaskini Abric Romaní w Barcelonie odkryli naukowcy z Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (Katalońskiego Instytutu Paleoekologii Człowieka i Ewolucji Społecznej), pokazują, że neandertalczycy mieli naprawdę nowocześnie urządzone domostwa. W ich jaskini można łatwo wyodrębnić część sypialną, śmietnik, pracownię do tworzenia narzędzi kamiennych i miejsce, w których oprawiano upolowane zwierzęta (znaleziono tam m.in. kości jeleni, kóz i koni). Naukowcy zauważyli tam też dziwną dziurę wydrążoną w bezpośrednim sąsiedztwie paleniska. Doszli do wniosku, że ta niecka mogła służyć do podgrzewania wody.

Obraz ten musimy więc dodać do tworzącego się nowego wizerunku neandertalczyków, odmiennego od dawnych wyobrażeń. Warto przypomnieć, że w 2013 roku naukowcy potwierdzili, że nasi kuzyni mieli również cywilizowane zwyczaje związane z grzebaniem zmarłych – chowali ich z czcią, przyozdobionych m.in. kwiatami.

Część sypialna jaskini Abric Romaní w Barcelonie, zamieszkiwanej przez neandertalczyków przed 60 tys. lat. Fot. Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social