„Neandertalczyk. W poszukiwaniu zaginionych genomów”, Svante Pääbo, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, 2015

Książkę „Neandertalczyk. W poszukiwaniu zaginionych genomów” napisał sam Svante Pääbo, genialny genetyk, który rozszyfrował DNA neandertalczyka. A napisał ją świetnie!

Więcej propozycji mądrych prezentów? Crazy Nauka poleca!

To on uznał, że możliwe jest zsekwencjonowanie DNA faraona sprzed 3000 lat i neandertalczyka sprzed 30 tys. lat. Wymyślił to w czasach, kiedy samo sekwencjonowanie było wyczynem, nie mówiąc już o sekwencjonowaniu genomu uszkodzonego lub, co gorsza, należącego do dawno wymarłego gatunku! Svante Pääbo to geniusz i prekursor w jednym. A do tego niezwykle barwna postać.

Nie bójcie się, ta książka nie zamęczy Was specjalistycznymi opisami etapów sekwencjonowania czy procedur w laboratorium genetycznym. Owszem, czytając historię Svante Pääbo, jednego z najwybitniejszych współczesnych genetyków, trzeba otrzeć się o fachowe opisy, jednak całość jest tego warta.

Krok po kroku, śledzimy fascynację szwedzkiego naukowca najpierw egiptologią, potem mumiami egipskimi, aż wreszcie neandertalczykiem i człowiekiem z jaskini Denisowa, wymarłymi krewnymi Homo sapiens. Widzimy, jak sam obsesyjnie wypracował skrupulatne metody pracy w laboratorium, z których korzystają teraz wszyscy genetycy, a które pozwoliły mu uniknąć kompromitacji wynikającej z zanieczyszczenia genomów wymarłych gatunków DNA pochodzącym od pracowników laboratorium czy też od przyniesionych przez nich bakterii. Widzimy też człowieka z krwi i kości, biegającego nago z żoną podczas miesiąca miodowego na Hawajach i uprawiającego z nią seks pod palmami. W końcu widzimy naukowca niepokornego i trochę niewygodnego, który w zasadzie został zesłany do Instytutu Maxa Plancka w Lipsku, a następnie ten poenerdowski ośrodek wprowadził do ścisłej światowej czołówki.

Po przeczytaniu tej książki jestem zdania, że Pääbo albo ma talent literacki, albo bardzo dobrego redaktora. Bo „Neandertalczyk” to naprawdę świetnie napisana i wciągająca lektura.

Więcej propozycji mądrych prezentów? Crazy Nauka poleca!