Rekonstrukcja wyglądu trzyletniego dziecka neandertalskiego, którego szczątki znaleziono w południowej Francji

Dwa gatunki ludzi: Homo sapiens i Homo neanderthalensis. Przez kilkadziesiąt tysięcy lat żyliśmy obok siebie: polowaliśmy na te same zwierzęta, korzystaliśmy z tych samych źródeł wody pitnej, zasiedlaliśmy sąsiednie jaskinie. Musieliśmy się spotykać, walczyć ze sobą i – czy nam się to podoba, czy nie – krzyżować się ze sobą. Naukowcy od dawna byli tego pewni (średnio około 2,5 proc. genomu współczesnych ludzi żyjących poza Afryką pochodzi z neandertalskiego DNA), ale nie było na to bezpośrednich dowodów. Aż do teraz.

Na terenie północnych Włoch znaleziono szkielet ludzko-neandertalskiej hybrydy. Kości pochodzą sprzed 30 tys. – 40 tys. lat, a więc z czasów, gdy oba gatunki zamieszkiwały Europę.

Budowa szczęki znalezionego osobnika wskazuje na to, że odnaleziono stadium pośrednie pomiędzy neandertalczykiem i człowiekiem współczesnym. Analiza genetyczna wykazała, że mitochondrialne DNA jest neandertalskie, a więc matka na pewno była neandertalką. Jeśli teza o krzyżówce się potwierdzi, oznacza to, że ojcem był Homo sapiens.

Neandertalska rodzina - rekonstrukcja w Muzeum Neandertalskim w Krapinie w Chorwacji

Neandertalska rodzina – rekonstrukcja w Muzeum Neandertalskim w Krapinie w Chorwacji

Jaskinia Riparo di Mezzena, w której odnaleziono te kości, pełna była pozostałości typowo neandertalskiej kultury. Wygląda więc na to, że mimo iż neandertalczycy mieszali się z Homo sapiens, nie tworzyli wspólnych społeczności. Jak więc mogło dojść do skrzyżowania się obu gatunków? Naukowcy jako najbardziej prawdopodobną hipotezę wskazują gwałt wojenny. Cóż, nasza historia jest ich pełna.

Tak czy inaczej: z punktu widzenia historii naszego gatunku to bardzo ważne znalezisko.

Neandertalskie dziecko, którego czaszkę odkryto na Gibraltarze. Rekonstrukcję wykonał zespół z Uniwersytetu w w Zurychu