Fotopułapki zarejestrowały wilki w Puszczy Kampinoskiej pod Warszawą. Żyje tam jedna wilcza rodzina.

– To chyba jedyna wilcza rodzina mieszkająca u granic stolicy europejskiego kraju – komentuje dr Robert Mysłajek, badacz wilków z Instytutu Genetyki i Biotechnologii Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego i Stowarzyszenia dla Natury “Wilk”, które prowadzi badania nad populacją wilka w Puszczy Kampinoskiej.

Porozstawiane w puszczy wideopułapki od 2013 roku rejestrowały wilki w różnych częściach Kampinoskiego Parku Narodowego. Wcześniej widywano je tam przed 1964 rokiem! Naukowcy zastanawiali się, czy są to wilki migrujące, czy też na stałe zamieszkały w Puszczy Kampinoskiej. Coraz więcej wskazywało na to, że drapieżniki jednak osiadły tu na stałe.

Aby dowiedzieć się, czy wilki z puszczy są spokrewnione ze sobą, naukowcy przeprowadzili badania DNA. Tylko jak pozyskać DNA od dziko żyjących wilków? Są na to sposoby. Badacze zbierają w tym celu w lesie wilcze odchody i strzępki sierści, a następnie z tych próbek izolują DNA tych zwierząt.

Badania genetyczne pokazały, że Puszczę Kampinoską zamieszkuje jedna grupa rodzinna wilków. Jak nam powiedział dr Mysłajek, w Polsce wilcze rodziny liczą średnio od czterech do sześciu osobników, więc właśnie tyle może ich żyć pod Warszawą. W 2015 i 2016 roku kampinoskim drapieżnikom urodziły się szczenięta.

Badania prowadzone są przez Stowarzyszenie dla Natury “Wilk” we współpracy z Kampinoskim Parkiem Narodowym oraz Grupą Genetyki Konserwatorskiej Instytutu Genetyki i Biotechnologii Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego.

W marcu 2017 roku dwuletni samiec z tej grupy został potrącony przez samochód. Kampinos (bo tak nazwano wilka) trafił do Ośrodka Rehabilitacji Dzikich Zwierząt w Leśnictwie Napromek, gdzie wraca do zdrowia. Jak już całkiem wydobrzeje, zostanie wypuszczony w Kampinoskim Parku Narodowym. Trzymamy za niego kciuki!

Uspokajamy turystów i mieszkańców Kampinoskiego Parku Narodowego – wilk unika człowieka, nie stanowiąc tym samym dla niego zagrożenia

napisał Adam Olszewski na stronie Kampinoskiego Parku Narodowego.

W Polsce żyje obecnie ponad 1000 wilków.