Źródło: Erik Wernquist „Wanderers”

Spacer po powierzchni Europy, księżyca Jowisza. Źródło: Erik Wernquist „Wanderers”

Sugestywne animacje oparte na zdjęciach obiektów Układu Słonecznego i głos Carla Sagana jako narratora – koniecznie zobaczcie ten naprawdę niezwykły, kilkuminutowy film science fiction.

Jak wyglądałby spacer po lodowych polach księżyca Jowisza – Europy, pustynnych urwiskach Marsa czy przelot wśród gruzowiska pierścieni Saturna? Autorzy science fiction od dawna wyobrażali sobie ludzi zaglądających w zakątki znanego nam kosmosu. Szwedzki grafik i specjalista animacji komputerowej Erik Wernquist poszedł o krok dalej i stworzył animacje ukazujące ludzkie postacie w tych niezwykłych warunkach. Opowieść swoją osnuł na fragmentach książki Carla Sagana „Pale Blue Dot: A Vision of the Human Future Space”.

Film warto zobaczyć na pełnym ekranie:

PaleBlueDot

Zdjęcie “Pale Blue Dot” wykonane przez sondę Voyager 1, ukazujące Ziemię z odległości 6 mld km. Fot. NASA

Tytuł książki nawiązuje do słynnego zdjęcia zatytułowanego „Pale Blue Dot”, wykonanego przez sondę Voyager 1 z odległości 6 mld km od Ziemi. Na tej fotografii nasza planeta widoczna jest jako bladoniebieska kropka zajmująca mniej niż jeden piksel.

To zdjęcie zainspirowało Carla Sagana, amerykańskiego astronoma i popularyzatora nauki, do rozmyślań na temat tego, jak wyglądałby podbój przez człowieka innych światów Układu Słonecznego. Wernquist wykorzystał nagrania głosu Sagana czytającego fragmenty swojej książki i tak powstała niesamowita futurystyczna opowieść oparta na najnowszych danych i zdjęciach dostarczonych przez sondy kosmiczne. Wszystkie obrazy planet, księżyców i asteroid są więc realistyczne i zgodne ze stanem współczesnej wiedzy.

Widzimy więc statek kosmiczny na tle Wielkiej Czerwonej Plamy, czyli ogromnej burzy na Jowiszu, która trwa już od co najmniej 300 lat. Oglądamy lodową powierzchnię Enceladusa, księżyca Saturna, spod której wytryskują w kosmos gejzery złożone z pary wodnej i drobin lodu. Śledzimy astronautę przemieszczającego się przez lodowe rumowisko składające się na pierścienie Saturna. Podążamy śladem kosmicznej windy, która pozwala ludziom przedostawać się z orbity Marsa na powierzchnię Czerwonej Planety i podziwiać stamtąd błękitnawy zachód Słońca.

Bladoniebieski zachód Słońca na Marsie. Źródło: Erik Wernquist „Wanderers”

Obserwujemy bazę kosmiczną na powierzchni Japeta, trzeciego co do wielkości księżyca Saturna. Przeciskamy się przez Pas Asteroid pomiędzy orbitami Marsa i Jowisza. Zazdrościmy kilku śmiałkom spaceru po lodowej powierzchni Europy, czwartego co do wielkości księżyca Jowisza. Obserwujemy ich następnie unoszących się w skrzydlatych kombinezonach ponad powierzchnią Tytana, największego księżyca Saturna i jedynego w Układzie Słonecznym księżyca posiadającego gęstą atmosferę. Oglądamy też spacer ludzi po Mirandzie, księżycu Urana.

Na powierzchni Marsa. Źródło: Erik Wernquist „Wanderers”

Na powierzchni Europy, księżyca Jowisza. Źródło: Erik Wernquist „Wanderers”

W pierścieniach Saturna. Źródło: Erik Wernquist „Wanderers”

wanderers_verona_rupes_01

Na powierzchni Mirandy, księżyca Urana. Źródło: Erik Wernquist „Wanderers”

Warto wspomnieć, że książka „Pale Blue Dot: A Vision of the Human Future Space” była bezpośrednią inspiracją dla scenarzystów serialu „Kosmos” (narratorem tej serii był sam Sagan), powtórzonej po latach z Neilem de Grassem Tysonem w roli narratora.