Grupa mykologów stwierdziła, że powszechnie nam znane podgrzybki niepotrzebnie są wyodrębnione jako osobny gatunek. W 2009 roku zostały przeniesione do rodziny borowikowatych wg “Catalogue of Life: 2009 Annual Checklist”. Stało się tak w wyniku molekularnych badań filogenetycznych. Tyle można było przeczytać w Wikipedii.

Sprawa wzięła się stąd, że podgrzybki, gdyby je rozebrać na czynniki pierwsze i poddać nie tylko badaniom mikroskopowym, ale też genetycznym, niczym nie różnią się od prawdziwków. Ten pogląd pojawiał się w literaturze już w latach 90., mocno zadomowił się w 2006 roku, kiedy to pojawiały się pierwsze nowe “atlasy” grzybów i roślin. Bo i rzeczywiście – jeśli popatrzeć na wyniki badań, ciężko znaleźć jakąkolwiek różnicę.

Marek Snowarski, kultowy polski znawca grzybów, tak opisywał w wywiadzie dla “Przekroju” spór:

“Podgrzybki to naukowo rodzaj Xerocomus. Borowiki to rodzaj Boletus. Rodzaje to jednostki systematycznie grupujące pewną liczbę podobnych do siebie gatunków. Np. w rodzaju borowik znajdują się takie gatunki jak borowik szlachetny, borowik ceglastopory, borowik szatański i inne. O ile granice pomiędzy gatunkami są dość obiektywne i niedyskusyjne, to gdzie wyznaczyć granice rodzaju, jest często kwestią umowną podlegającą dyskusji. Nie ma tu absolutnych kryteriów ‘jak być powinno’.”

Święte słowa, panie Marku!

Fot. Marcin Cichoński