captcha image

A password will be e-mailed to you.
Viola organista - konstrukcja instrumentu

Viola organista – konstrukcja instrumentu

Polski pianista i kompozytor, Sławomir Zubrzycki, skonstruował instrument, który ponad 500 lat temu został zaprojektowany, lecz nigdy nie zbudowany przez Leonarda da Vinci. Ta niezwykła maszyna nazywa się viola organista i należy do instrumentów strunowo-smyczkowych.

Viola organista pojawia się w Kodeksie Atlantyckim, ogromnym zbiorze notatek Da Vinci, w którym są też projekty m.in. latających maszyn czy konstrukcji przypominających samochody. Widać, że Leonardo da Vinci rozważał różne konstrukcje instrumentu, ale powtarza się w nich wykorzystanie systemu kół zębatych, które poruszają smyczkami pocierającymi o struny. Całość sterowana jest klawiszami podobnymi do fortepianowych.

Viola organista daje niezwykły dźwięk, który trudno porównać z czymkolwiek innym. Doskonale słychać to na nagraniu z koncertu, który odbył się w ramach Festiwalu Conrada 21 października 2013 roku w kościele św. Apostołów Piotra i Pawła w Krakowie.

Viola organista jest konstrukcją przypominającą z zewnątrz fortepian. W środku ma 61 strun, które jednak nie są uderzane przez młoteczki, a pocierane przez obracające się koła-smyczki. Instrument napędzany jest pedałem podobnym do tego, jaki spotykamy w organach, a naciśnięcie odpowiednich klawiszy powoduje przysunięcie do smyczka danej struny.

Sławomir Zubrzycki grający na instrumencie viola organista

Sławomir Zubrzycki grający na instrumencie viola organista

Rekonstrukcja instrumentu zajęła około trzech lat. Praca była tym trudniejsza, że brak było dokładnych planów i ilustracji instrumentu. Jego pierwsza wersja powstała w 1570 roku w Norymberdze, gdzie zbudował ją Hans Heiden. Ponoć viola organista zapowiadała się doskonale, trudno jednak powiedzieć czemu instrument nie rozpowszechnił się i praktycznie zaginął w historii.

Więcej o instrumencie, jego konstrukcji i odtwarzaniu Sławomir Zubrzycki opowiada w filmie:

Warto też odwiedzić stronę artysty, gdzie są dodatkowe informacje i zapisy koncertów.

Dziękujemy panu Sławomirowi Zubrzyckiemu za udostępnienie zdjęć.

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

12 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Wredna Maupa
Wredna Maupa
9 lat temu

Jak połączenie organów ze skrzypcami. Pięknie 🙂

Rychubil
Rychubil
Reply to  Wredna Maupa
9 lat temu

Dla mnie brzmi bardziej jak połączenie klawesynu z wiolą da gamba. Piękne, doprawdy.

Piotr Lipski
Piotr Lipski
9 lat temu

Gratulacje dla odtwórcy instrumentu i dla geniuszu Da Vinci. Chcialbym slyszec wiecej podobnych historii z Polski.

Marta Tórz
Marta Tórz
9 lat temu

Ciekawe, czy przyjąłby się w produkcji seryjnej. Przy odpowiedniej promocji, kto wie…

Łukasz
Łukasz
9 lat temu

Niesamowity efekt. Z jednej strony rytm i melodia pasująca do barokowych organów, a z drugiej, gdyby nie obraz i trochę inna barwa, pomyślałby, że to kwartet smyczkowy.

Mateusz
Mateusz
9 lat temu

Piękne… Aczkolwiek ciekawe jest to, że Da Vinci wymyśliło to setki lat zanim ktoś potrafił odtworzyć jego dzieło. Co prawda nigdy nie skonstruował, ale kto za życie i twórczość Da Vinci, ten wie, że wiele rzeczy stworzył, które wybiegały co najmniej epokę naprzód…

Mateusz
Mateusz
Reply to  Mateusz
9 lat temu

„…ale kto zna życie…” zamiast „… ale kto za życe…” –> drobny mistake 🙂

Kamil
Kamil
7 lat temu

Zawsze pianiści muszą całym ciałem latać na tym krześle? Tylko dłonie i nogi pracują, a Ci się kiwają jak pijany na karuzeli. Niektórzy to w ogóle mają ataki padaczki.

wojtek
wojtek
Reply to  Kamil
7 lat temu

Nie będąc pianistą ciężko to zrozumieć 🙂 To nie prawda, że pracują tylko dłonie i nogi, bo artykulacja zależy od odpowiedniego nacisku wyprowadzonego z odpowiedniego miejsca 🙂 A poza tym udzielają się emocje, feeling i to też wpływa na to bujanie się 🙂

Ola
Ola
Reply to  Kamil
7 lat temu

A ty jak rozmawiasz z kimś, to jak się zachowujesz? Pewnie stoisz grzecznie jak parasol w kącie. 😀

Labrador
Labrador
Reply to  Kamil
6 lat temu

To jest właśnie piękne, widać w tym artyzm i natężenie emocjonalne. Jakim smutnym obrazkiem byłby pianista siedzący sztywno przy instrumencie.

Waldemar Grabka
Waldemar Grabka
7 lat temu

Leonardo Da Vinci nie przestaje zadziwiać

Nie ma więcej wpisów
12
0
Would love your thoughts, please comment.x
%d bloggers like this: