Dr Kamila Stokowa-Sołtys z Uniwersytetu Wrocławskiego odkryła, że jeden z antybiotyków może zwalczać też... wirusy. Fot. Archiwum Kamili Stokowej-Sołtys

Dr Kamila Stokowa-Sołtys z Uniwersytetu Wrocławskiego odkryła, że jeden z antybiotyków może zwalczać też… wirusy. Fot. Archiwum Kamili Stokowej-Sołtys

Nie pomyliło nam się, serio. Jeden z antybiotyków zabija określone typy wirusów, a odkrycia tego dokonała widoczna na zdjęciu powyżej dr Kamila Stokowa-Sołtys z Wydziału Chemii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Ileż to razy kładziono nam do głowy, że antybiotyków nie podaje się na infekcje wirusowe… A teraz ten aksjomat idzie do kosza, bo oto polska badaczka odkryła, że bacytracyna niszczy RNA wirusów, takich jak zapalenie wątroby, polio, HIV czy opryszczka.

A tak oto tłumaczy to zagadnienie specjalnie dla Crazy Nauki sama odkrywczyni, dr Kamila Stokowa-Sołtys:

„Wszyscy wiedzą, że najobszerniejszym działem antybiotykoterapii jest zmaganie się z zakażeniami bakteryjnymi. Jednak zakres stosowania antybiotyków obejmuje również działanie przeciwgrzybicze, a nawet przeciwnowotworowe. Nie stosuje się ich natomiast w terapiach infekcji wirusowych, z powodu zbyt niskich efektów terapeutycznych.

Odkryliśmy, że będąca antybiotykiem, a więc w swoim działaniu terapeutycznym skierowana na bakterie, bacytracyna wykazuje zdolność do degradowania kwasów nukleinowych, przede wszystkim cząsteczek RNA, w tym wirusowego RNA. Jest to odkrycie szczególnie istotne, ponieważ zdecydowana większość wirusów posiada genom w postaci cząsteczki RNA. W związku z tym antybiotyk ten mógłby być stosowany przeciwko wirusom zawierającym jako materiał genetyczny jednoniciowy lub dwuniciowy RNA.

Do wirusów RNA należą m.in. wirusy zapalenia wątroby, polio, czy też wirus HIV. W stosowaniu miejscowym można by wykorzystać go również przeciwko szybko namnażającym się wirusom DNA, np. wirusom opryszczki, poprzez atakowanie wirusowych mRNA.”