Crazy Nauka

Prawo urynacji – ssaki potrzebują zbliżonego czasu na opróżnienie pęcherza

Słoń czy pies - obaj potrzebują na opróżnienie pęcherza 21 sekund

Słoń czy pies – obaj potrzebują na opróżnienie pęcherza 21 sekund. Fot. Abby’s mom

Duży czy mały, chłopak czy dziewczyna, słoń czy pies – wszyscy potrzebują podobnego czasu, by się wysiusiać. Z grubsza można przyjąć, że ta magiczna liczba to 21 sekund. To tego epokowego wniosku doszli badacze z Georgia Institute of Technology w Atlancie podczas filmowania zwierząt w lokalnym zoo.

Potem zaczęli się przyglądać różnym gatunkom: szczurom, kozom, psom, krowom czy słoniom. Część obserwacji przeprowadzili sami, część na podstawie filmów z YouTube’a. Biorąc pod uwagę pojemność pęcherza, ciśnienie przez niego wytwarzane i masę zwierzęcia opracowali wzór, który wyjaśnił, dlaczego ssaki potrzebują tyle samo czasu na tę ważną czynność.

Okazuje się, że w przypadku dużych zwierząt opróżnienie pęcherza znacząco wspomaga siłą grawitacji. U słonia cewka moczowa przypomina potężną rurę – ma 10 cm średnicy i ma metr długości. Nic dziwnego – sam pęcherz mieści ponad 150 litrów. Przy takich rozmiarach dróg moczowych spływający mocz znacząco przyspiesza i dzięki temu słoń może wysiusiać się w podobnym czasie, jak mniejsze zwierzęta, które muszą wylać mniej moczu, ale nie korzystają ze wspomagania grawitacyjnego.

Wyjątkiem od reguły są bardzo małe ssaki, takie jak szczury czy nietoperze, którym wystarczy czas około sekundy. Tu jednak pojawiają się dodatkowe czynniki, takie jak napięcie powierzchniowe i zjawiska kapilarne.

Exit mobile version