captcha image

A password will be e-mailed to you.

 

Przycisk drzemka. Fot. shehan peruma

Przycisk drzemka. Fot. shehan peruma

6:50. Budzik dzwoni swoim znienawidzonym sygnałem. Ale na szczęście jest przecież przycisk „drzemka”, który odsuwa konieczność wstawania o kolejne 5 czy 10 minut. Cudowny wynalazek? Niezupełnie – raczej system, który w rzeczywistości może utrudnić ci poranne wstawanie.

Problem w tym, że po każdym wybudzeniu się organizm potrafi się „resetować” i rozpoczynać cykl snu od nowa. A taki początek to szybkie zapadnięcie w głębokie fazy snu. Zatem zamiast powoli się rozbudzać, za każdym razem jesteśmy wyrywani z takiej fazy i od nowa staramy się obudzić.

Jak temu zapobiec? Trzeba wykorzystać naturalną potrzebę organizmu to działania w stałych rytmach. Nawet jeśli nie jesteśmy rannymi ptaszkami, można przyzwyczaić się do wstawania o takich strasznych godzinach, jak 6:50. Warunek – trzeba to robić regularnie. Jeśli zachowamy zasadę „nie mniej niż 6 godzin snu” i codziennie będziemy wstawali o tej samej porze, to organizm po kilku tygodniach nauczy się, że kilkadziesiąt minut wcześniej trzeba zacząć się rozbudzać.

Będzie więc stopniowo podnosił temperaturę ciała, spłycał sen, zaczynał wydzielanie dopaminy i kortyzolu. I o godzinie, o której zawsze dzwoni budzik będziemy już gotowi do wstawania (co nie znaczy, że zadowoleni i szczęśliwi). W ten sposób lepiej też dodać od razu do czasu snu ten okres, który marnujemy na drzemki – dodatkowe 10, 20 czy 30 minut pozwoli lepiej się wybudzić.

Jeśli ktoś już musi korzystać z drzemki, to regularny sen i tak mu pomoże, bo organizm wybudzony nie będzie za każdym razem zaczynał cyklu głębokiego snu.

Warunek jest jeden – trzeba wstawać o tej samej porze codziennie. Tak, w weekendy też.

Zobacz też:

Jak w prosty sposób przywrócić naturalny cykl okołodobowy

Dlaczego alkohol psuje połowę snu?

 

 

Czego u nas szukaliście?

4
Dodaj komentarz

avatar
 
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
LeonardPluszowyMisMichał GlinaTaNiedobra Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
TaNiedobra
Gość
TaNiedobra

6:50 to straszna godzina? przez trzy lata liceum wstawałam o godzinie 4:40 lub 5:20, spałam po 6 godzin dziennie, i o dziwo nie miałam problemów z przebudzeniem 🙂 w weekendy za to leniuchowałam aż do 6:30-7 rano 😀 także do wszystkiego można się przyzwyczaić, powodzenia Śpiochy :*

Michał Glina
Gość
Michał Glina

Zgadzam się, ten przycisk tylko przeszkadza. Zdarza mi się przez godzinę, albo i dłużej klikać co 10 min. “drzemka”. Bezsens

PluszowyMis
Gość
PluszowyMis

ja w budzikach zawsze psuje ten przycisk. zeby niedziałaś. bo i tak niekorzystam z drzemki tylko wyłączam alarm. moze to ylko ja jestem taki normalny

Leonard
Gość
Leonard

“Jeśli ktoś już musi korzystać z drzemki, to regularny sen i tak mu pomoże, (…)”

Może pomóc, ale z własnego doświadczenia wiem, że nie do końca. Zasypiałem i budziłem się o tej samej porze. Ale przy stosowaniu drzemek występowało u mnie zjawisko bezwładności sennej, które teoretycznie może trwać od kilku minut do czterech godzin. W tym stanie naprawdę mocno ciągnęło mnie do łóżka, aby tylko “na 5 minut” przysnąć, poleżeć; wtedy już nie leżałem, a wykonywałem normalne poranne czynności.

Więcej o tym zjawisku, dla chętnych, można się dowiedzieć np. tu:
https://mozgi.pl/t/bezwladnosc-senna

Nie ma więcej wpisów