captcha image

A password will be e-mailed to you.
Samolot na baterie słoneczne - Solar Impulse. Fot. Solar Impulse/F. Demange

Przelot nad San Francisco samolotu na baterie słoneczne – Solar Impulse. Fot. Solar Impulse/Rezo.ch

Wyobraźcie sobie samolot, który obleci Ziemię dookoła bez użycia kropli paliwa, korzystając wyłącznie z energii słonecznej. Taka niesamowita maszyna właśnie powstaje w Szwajcarii. Nazywa się Solar Impulse HIB-SIB.

Jej pomysłodawcą jest Szwajcar Bertrand Piccard, który zasłynął dzięki okrążeniu Ziemi balonem w 1999 roku. Poszerzanie granic możliwości technicznych człowieka ma w genach. Jego dziadek, Auguste, pobił w latach 30. kilka rekordów lotu balonem, zaś jego ojciec Jacques w 1960 roku zanurzył się w batyskafie własnej konstrukcji na dno Rowu Mariańskiego. Wyczyn ten udało się powtórzyć dopiero w 2012 roku Jamesowi Cameronowi.

Samolot na energię słoneczną - Solar Impulse. Fot. Solar Impulse/F. Demange

Samolot na energię słoneczną – Solar Impulse. Fot. Solar Impulse/F. Demange

Samolot Solar Impulse HIB-SIB będzie już drugim prototypem płatowca na baterie słoneczne. Ma mieć rozpiętość skrzydeł sięgającą 80 metrów i ciśnieniową kabinę umożliwiającą loty na wysokości 12 tys. metrów. W przyszłym roku będzie testowany, a w 2015 roku poleci w rejs dookoła świata.

Pierwsza z maszyn z serii Solar Impulse, o symbolu HIB-SIA, powstała w 2009 roku i dowiodła, że całodobowe rejsy samolotów napędzanych Słońcem są możliwe dzięki magazynowaniu energii w akumulatorach litowo-polimerowych. Samolot ten odbył lot interkontynentalny z Europy do Afryki na maksymalnej wysokości 8700 metrów.

Skrzydła tej jednoosobowej maszyny mają rozpiętość około 60 metrów – tyle, ile wynosi rozpiętość skrzydeł Airbusa A340. Waży 1600 kg – tyle, ile średniej wielkości samochód. Ultralekka konstrukcja wymagała nowatorskich rozwiązań. Do stworzenia 12 tys. ogniw słonecznych o masie około 400 kg, które napędzają cztery elektryczne śmigła, przyczyniła się Europejska Agencja KosmicznaPolitechnika w Lozannie zajęła się opracowaniem struktur i materiałów potrzebnych do zbudowania tego samolotu. Od jego masy zależy ilość energii, jaką zużyje podczas lotu. Firma Bayer MaterialScience dostarczyła materiały, z których powstała m.in. elementy skrzydeł i znaczna część kokpitu samolotu. Użytym novum jest skrajnie odporna na działanie temperatury sztywna pianka poliuretanowa, która izoluje kabinę pasażera.

Wśród firm, które wyłożyły pieniądze na ten projekt, znalazły się m.in. Solvay, Deutsche Bank, Omega, Schindler, Bayer MaterialScience, Altran czy Swisscom.

Film z przelotu Solar Impulse nad mostem Golden Gate w San Francisco:

Więcej na ten temat znajdziecie na stronie: http://www.solarimpulse.com/en/

 

 

Nie ma więcej wpisów