Stephen Hawking potrąca wózkiem Briana Coxa i odjeżdża, śpiewając "Galaktyczną Piosenkę" Monty Pythona. Fot. Monty Python/YouTube

Stephen Hawking potrąca wózkiem Briana Coxa i odjeżdża, śpiewając “Galaktyczną Piosenkę” Monty Pythona. Fot. Monty Python/YouTube

Słynny astrofizyk prof. Stephen Hawking potrafi zaistnieć i w świecie nauki, i w popkulturze. Tym razem wykonał kultową „Galaktyczną Piosenkę” z „Sensu życia według Monty Pythona”. W tym samym teledysku wystąpił również inny słynny brytyjski fizyk, prof. Brian Cox.

Oryginalnie „Galaktyczną Piosenkę” wykonał w 1983 roku Eric Idle jako człowiek w różowej marynarce, który wychodzi z lodówki, by zaśpiewać o ogromie wszechświata, przy którym czujemy się malutcy. Ma to służyć namówieniu właścicielki lodówki, pani Brown, do natychmiastowego oddania wątroby na cele medyczne.

Oto oryginalna wersja „Galaktycznej Piosenki”:

Teraz wykonawcą utworu został prof. Stephen Hawking, od lat cierpiący na stwardnienie zanikowe boczne – chorobę, która spowodowała paraliż większości ciała i przykuła uczonego do wózka inwalidzkiego. Naukowiec dał się poznać szerokiej publiczności jako autor „Krótkiej historii czasu”, która znajdowała się na liście bestsellerów British Sunday Times przez rekordowy okres 237 tygodni.

Prof. Hawking nie daje się chorobie i wykorzystując syntezator mowy, za pomocą którego porozumiewa się ze światem, recytuje słowa kultowej piosenki Monty Pythona:

Znajomość uczonego z członkami grupy Monty Pythona sięga kilkudziesięciu lat wstecz, kiedy to Eric Idle, John Cleese i Graham Chapman należeli do tego samego prestiżowego klubu dla gentelmanów Oxford and Cambridge Club, dostępnego dla absolwentów uniwersytetów w Oxfordzie i Cambridge.

W 2014 roku grupa Monty Pythona reaktywowała swój show. Do udziału w jednym ze skeczów artyści namówili dwie brytyjskie sławy naukowe: prof. Stephena Hawkinga i prof. Briana Coxa, który zasłynął, prowadząc programy naukowe na kanale BBC. Podczas dyskusji o „Galaktycznej Piosence” prof. Cox wytknął jej twórcom – w obecności prof. Hawkinga – pewne nieścisłości naukowe, m.in. zawyżenie prędkości światła. Hawking przerwał Coxowi, mówiąc: „Jesteś zbyt pedantyczny”.

Ta scena została wykorzystana w skeczu, w którym prof. Hawking potrąca swoim wózkiem prof. Coxa i wznosi się ku niebu, śpiewając „Galaktyczną Piosenkę”.

Zobaczcie scenę z udziałem prof. Hawkinga i prof. Coxa oraz sam skecz Monty Pythona:

Ta wersja utworu doczekała się teraz swojej oficjalnej premiery: od 18 kwietnia 2015 piosenkę można pobrać można pobrać w wersji cyfrowej ze strony http://galaxysongasteroids.montypython.com/, a także kupić na płycie winylowej.