Stonehenge było drogowskazem do ciepłych źródeł? Fot. Wikimedia

Przyczyny powstania Stonehenge nieustannie budzą wyobraźnię i kontrowersje. Tym razem naukowcy z Muzeum Amesbury poszli naprawdę daleko w swoich hipotezach, bo stwierdzili, że miejsce to służyło jako drogoskaz do źródeł ciepłej wody. Był to chyba najdroższy drogowskaz na świecie.

Hipoteza opiera się na tym, że w okolicach Stonehenge jest sporo zbiorników z ciepłą wodą, w których temperatura przez cały rok utrzymuje się na poziomie ponad 10 st. C. (takie właściwości ma np. zbiornik w miejscowości Amesbury). Nawet przy dużym mrozie woda pozostaje tam ciepła, a wokół rośnie trawa.

Naukowcy doszli do wniosku, że ciepłe źródła miały niezwykła wartość na ludzi żyjących na tych terenach podczas epoki lodowej i krótko po niej, bo pozwalały im przetrwać zimy. Ciepła woda przyciągała dzikie zwierzęta, które stanowiły łatwy łup dla neolitycznych myśliwych. Badacze uważają, że ciepłe źródła mogą być kluczem do rozwiązania zagadki Stonehenge. W ich sąsiedztwie znaleziono m.in. zwęglone kości zwierząt, które prawdopodobnie zostały zjedzone przez osadników z czasów powstawania Stonehenge. Okres ten obejmuje czas pomiędzy 3000 a 1600 rokiem p.n.e.

Według innych hipotez Stonehenge mogło być m.in. świątynią druidów (starożytnych celtyckich kapłanów), kalendarzem, który miał służyć do przewidywania zaćmień Słońca i Księżyca, a nawet lądowiskiem UFO.