captcha image

Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.
Fot. news.sina.com.tw

Fot. news.sina.com.tw

Naukowcy z oddziału DeepMind w Google UK mogą zacząć klepać się po plecach, bo właśnie udało im się zaliczyć niesamowite osiągnięcie, pokonując po raz pierwszy ludzkiego mistrza w starożytnej grze planszowej Go, wykorzystując do tego opracowaną przez siebie sztuczną inteligencję (AI).

Go to bardzo stara gra, stworzona ponad 2500 lat temu, w której zadaniem graczy jest otoczenie kamieni przeciwnika swoimi własnymi, kładąc je wyłącznie na przecięciach linii na planszy. Chociaż gra często określana jest jako “azjatyckie szachy”, ponieważ obie gry wymagają dużego skupienia i inteligencji, rzeczywiste skomplikowanie Go przekracza szachy w każdej kategorii, a szczególnie gdy spróbujemy sprowadzić grę do matematyki i obliczeń.

Badacze, którzy opracowali DeepMind, mówią, że pomimo powierzchownej prostoty gry na pierwszy rzut oka, liczba możliwych pozycji i zagrań w grze jest w rzeczywistości wyższa od zakładanej liczby atomów w całym Wszechświecie. I chociaż to samo możemy powiedzieć o szachach, ponieważ zakładana liczba Atomów wszechświata to 1080 (dziesięć z osiemdziesięcioma zerami), podczas gdy w klasycznej grze szachów liczba zagrań wynosi 10120, nadal ma się to nijak do poziomu Go, które podobno wynosi około 10751.

To oczywiście czyniło opracowanie AI zdolnego do pokonania mistrza o wiele trudniejszym. “Tradycyjne metody budowy AI – polegające na konstrukcji drzewa ze wszystkimi możliwymi rozwiązaniami – nie miałoby szans w przypadku Go,” napisał twórca DeepMind, Demis Hassabis na blogu Google. “Gdy więc postanowiliśmy zabrać się za Go, postawiliśmy na inną ścieżkę.”

Ta polegała na budowie systemu AlphaGo, który łączył zaawansowane drzewo opcji do wyszukania ze skomplikowanymi sztucznymi sieciami neuronowymi. Sieci posiadały pamięć około 30 milionów różnych ruchów z gier rozegranych przez ludzkich zawodowców, dochodząc do momentu gdzie system był w stanie przewidzieć kolejny ruch gracza z 57% dokładnością, bijąc swój poprzedni rekord 44%.

Następnie, badacze ustawili AplhaGo, aby grało przeciwko samemu sobie, z jego sieciami neuronowymi poprawiającymi różne strategie na przestrzeni tysięcy rozgrywek, wszystko to z pomocą serwerów Google.

Jednak prawdziwe wyzwanie nadeszło, gdy program miał zmierzyć się z trzykrotnym mistrzem Europy w Go – Fan Hui.

Fan nie miał absolutnie żadnych szans, przegrywając każdą z pięciu gier. Fascynująca jest obserwacja ich pojedynku, gdy Fan reagował z miksturą frustracji i podziwu, gdy maszyna odczytywała kolejne z jego ruchów.

“Problemem ludzi jest fakt, że czasami czynimy ogromne błędy, ponieważ jesteśmy tylko ludźmi. Bywamy zmęczeni, bywamy tak skupieni na chęci wygranej, że odczuwamy ogromny stres,” powiedział Fan podczas opisywania meczów. “Ten program wcale taki nie jest. Jest silny i stabilny, niemal jak ściana. Dla mnie była to ogromna różnica. Wiem, że AlphaGo to tylko komputer, ale gdyby nikt mi tego nie powiedział, może momentami uważałbym swojego przeciwnika za dziwnego, ale wciąż myślałbym, że to silna, prawdziwa osoba.”

Kolejnym celem AlphaGo jest wyzwanie Lee Sedol z Korei Południowej, obecnie uznawanego za najlepszego gracza Go ostatniej dekady. Entuzjaści gry mają nadzieję, że ludzki mistrz wygra nadchodzący mecz, który ma mieć miejsce gdzieś w marcu.

 

Źródło: ScienceAlert

 

Sztuczna Inteligencja zbiera kolejne żniwa – tym razem pokonując mistrza Go
5 (100%) 2 głosów

1
Dodaj komentarz

avatar
 
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Coppertop Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Coppertop
Gość
Coppertop

*z Korei Południowej

Nie ma więcej wpisów