Wczoraj informowaliśmy o udanym zbliżeniu sondy Rosetta do celu jej trwającej od ponad 10 lat podróży. O 11:00 polskiego czasu Rosetta odpaliła na 6 minut i 26 sekund silnik manewrowy, który spowolnił jej ruch do prędkości idącego człowieka.

Ten manewr wprowadził sondę na nową trajektorię. Ma ona kształt trójkąta, którego każdy z boków liczy około 100 km. Przebycie tej trasy będzie zajmować Rosetcie 3-4 dni, po których nastąpi kolejny impuls silnika i zwrot. Te trójkątne trasy będą stopniowo zacieśniane tak, by wreszcie sonda została pochwycona przez słabą grawitację komety 67P.

Jednym z celów misji jest posadzenie na komecie lądownika Philae – ma to nastąpić w listopadzie tego roku. Philae niesie m.in. polskie urządzenie MUPUS, które ma zbadać właściwości mechaniczne i termiczne powierzchni komety.

Na razie Rosetta zaczęła tworzenie mapy terenu – kometa jest wciąż odległa od Słońca, a więc mało aktywna. To pozwala na bezpieczne obserwowanie jej z małej odległości i posadzenie lądownika. Gdy kometa będzie zbliżała się do gwiazdy stopniowo zacznie się nagrzewać, a z jej powierzchni będą się uwalniały gazy, które utworzą ogon.