Voyager 1 opuścił Układ Słoneczny. rys. NASA

NASA ogłosiła dziś bardzo ważną wiadomość. Pierwszy obiekt stworzony przez człowieka opuścił Układ Słoneczny i podróżuje w przestrzeni międzygwiezdnej. To oczywiście Voyager 1, sonda wystrzelona 5 września 1977 roku.

Obecnie (w chwili pisania tych słów) Voyager 1 znajduje się 18 771 243 888 kilometrów od Ziemi. Tak naprawdę Układ Słoneczny opuścił rok temu, uznać można, że 26 sierpnia 2012. Pisaliśmy o tym wtedy, choć informacja nie była jeszcze pewna.  Problem w tym, że NASA nie była przekonana, czy faktycznie granica Układu została przekroczona. Właśnie tego dnia czujniki sondy zarejestrowały ważną zmianę – gwałtownie spadła liczba niskoenergetycznych cząstek pochodzących ze Słońca, a wzrosła liczba tych, które pędzą przez galaktykę niosąc wysoką energię. Od tego czasu ten stan utrzymuje się.

Przez wiele miesięcy NASA sądziła, że Voyager trafił w obszar przejściowy i sytuacja jeszcze się zmieni. Jednak niedawno ukazała się praca, która tłumaczy kilka dziwnych zjawisk towarzyszących tym przejściom. I to ona właśnie przekonała ostatecznie NASA, że Voyager 1 poleciał ku gwiazdom.

Na swoim pokładzie Voyager 1 niesie 12-calowy dysk o nazwie Voyager Golden Record. O jego zawartości oraz wyjątkowym twórcy przeczytacie w tekście “Jakie informacje ludzkość wysłała w kosmos?“.

Szczerze – jesteśmy dumni z Voyagera 1!

(a Voyager jest już o 18 771 255 313 km od nas)