curiosity zadanie

Ważne: Łazik Curiosity wypełnił zadanie – na Marsie mogło istnieć życie

To wiadomość z ostatniej chwili!

– Najważniejszym pytaniem, jakie zadawaliśmy sobie podczas tej misji, było to, czy Mars mógł mieć środowisko przyjazne życiu – powiedział Michael Meyer, szef Mars Exploration Program w NASA. – Wszystko wskazuje na to, że odpowiedź brzmi: „tak”.

Do tego, by zaistniało życie, potrzebny jest koktajl życiodajnych pierwiastków, czyli biogenów: tlenu, węgla, azotu, wodoru, fosforu i siarki. Łazik Curiosity (z ang. ciekawość) odnalazł je wszystkie w marsjańskiej skale na dnie pradawnego strumienia w kraterze Gale. Misja wypełniona – uważają naukowcy z NASA. Ich ciekawość została wreszcie zaspokojona.

Węgiel, wodór, azot i tlen to składniki białek, kwasów nukleinowych i wielu innych związków organicznych. Fosfor współtworzy system energetyczny komórki i wchodzi w skład kwasów nukleinowych. Siarka jest jednym ważniejszych budulców białek.

Zaledwie cztery spośród ponad 90 znanych pierwiastków stanowią ponad 96 proc. całej materii ożywionej na Ziemi:

Tlen 65 proc.

Węgiel 18,5 proc.