Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Asteroida 2004 BL86 i jej księżyc. Fot. NASA

Wczoraj o godzinie 17:19 do Ziemi zbliżyła się potężna kosmiczna skała – asteroida 2004 BL86. Była wielka – jej rozmiary NASA szacuje na 325 metrów. Dla porównania bolid, który narobiły zamieszania nad Czelabińskiem miała około 20 metrów średnicy. Sporą niespodzianką było odkrycie księżyca towarzyszącego asteroidzie – jego średnicę oszacowano na około 70 metrów.

Na szczęście oba obiekty były w całkiem bezpiecznej odległości, bo zbliżyły się do nas na 1,2 mln kilometrów, a więc trzykrotnie dalej, niż odległość między Ziemią a Księżycem. To jednak i tak duża sensacja, bo tak duże asteroidy niezbyt często pojawiają się w pobliżu naszej planety. Kolejny przelot zbliżonego wielkością ciała będzie miał miejsce w 2027 roku.

Pomiarów wielkości i ruchu asteroidy 2004 BL86 NASA dokonała przy pomocy wiązki mikrofal, które odbite od obiektu powróciły na Ziemię niosąc cenne dane. Na poniższym filmie widać asteroidę i towarzyszący jej księżyc. Satelitę widać na górze, ponad kręcącą się asteroidą. Film jest zapętlony trzykrotnie.

Asteroida była widoczna przez teleskopy lub dobre lornetki. Od Michała Żołnowskiego, Michała Kusiaka i Grzegorza Duszanowicza dostaliśmy film nakręcony w ich w zdalnym obserwatorium Rantiga Osservatorio D03 w Północnych Włoszech. Przedstawia on 17 minut przelotu 2004 BL86. Obiekt z centrum kadru błyskawicznie przesuwa się ku górze w kierunku północnym. Każda klatka to 6 sekund. Pod koniec filmu u dołu ekranu pojawia się ważący 1700 kg geostacjonarny satelita Eutelsat 48A wystrzelony z Przylądka Canaveral w listopadzie 1996 roku za pomocą rakiety Delta II. Mimo zaawansowanego wieku ciągle działa! Zawieszony jest nad Oceanem Indyjskim u wybrzeży Somalii

W filmie przelot pokazujemy trzykrotnie – najpierw w oryginalnym tempie, potem zwolnionym i przy rozjaśnionym tle i na koniec jeszcze raz tak, jak w oryginale. Autorom dziękujemy bardzo za materiał! 🙂

Wczoraj koło Ziemi przeleciała ogromna asteroida. Okazało się, że ma księżyc!