Po raz pierwszy przesłano wiadomość za pomocą wódki. Fot. necopunch/Flickr

Oto nauka w sam raz na Sylwestra i Nowy Rok 🙂 Kanadyjscy naukowcy z York University w Toronto przesłali kod binarny przy użyciu wódki.

Do tego niezwykłego eksperymentu użyli wentylatora biurkowego. Jego zadaniem było rozpylanie różnych stężeń alkoholu przypisanych bitom 0 i 1, których odpowiednie kombinacje odpowiadają poszczególnym literom alfabetu. Wiadomość odebrana została przez rodzaj precyzyjnego alkomatu, wykrywającego stężenie alkoholu w powietrzu. Informacja przesłana w ten sposób na odległość 3,5 metra zawierała tytuł kanadyjskiego hymnu „O Canada”. Był to pierwszy w historii przypadek komunikacji chemicznej.

Takiego zestawu narzędzi użyto do przesłania wódczanej wiadomości:

Wentylator biurkowy umożliwił przesłanie wiadomości z użyciem wódki. Fot. York University

Komunikacja chemiczna, mimo że jest dla nas nowością, jest powszechnie stosowana w przyrodzie przez rośliny i zwierzęta. Te ostatnie używają w tym celu m.in. feromonów.

Zdaniem naukowców komunikacja chemiczna może znaleźć zastosowanie w miejscach, gdzie niemożliwe jest sprawne odbieranie sygnałów radiowych, a więc w podziemiach, tunelach czy rurociągach. Według badaczy z University of Warwick sygnały chemiczne mogą też być wykorzystywane w nanoskali przez miniroboty przenoszące leki do określonych tkanek organizmu, np. komórek nowotworowych.

A tutaj naukowcy z York University wyjaśniają, w jaki sposób udało im się przesłać wiadomość z użyciem wódki:

Tutaj pisaliśmy o “gwiezdnej gorzelni” – mgławicy składającej się z alkoholu etylowego