Wszystkie psy pochodzą z Europy

Wszystkie psy pochodzą z Europy. Fot. Del Baston

W dzisiejszym numerze czasopisma Science ukazała się bardzo ciekawa praca dotycząca pochodzenia psów. Najnowsze badania genetyczne oparte na materiale mitochondrialnym pokazują, że psy wywodzą się z zupełnie innego regionu, niż dotąd podejrzewano i zupełnie inaczej zostały udomowione.

Dotąd za psią ojczyznę uznawano Azję lub Bliski Wschód – wskazywały na to dotychczasowe porównania psich genów. Teraz jednak przeanalizowano znacznie więcej danych i okazało się, że psy pochodzą z… Europy.

Zespół profesora Roberta Wayne’a z University of California przebadał geny trzech ras wilków pochodzących ze Wschodniej Azji, Bliskiego Wschodu i Europy oraz dwie starożytne i jedną współczesną rasę psów. Okazało się, że wszystkie wilcze rasy tworzą jedną grupę, która jest genetycznie odległa od psów – zarówno współczesnych, jak i dawnych ras.

Badano więc dalej biorąc na warsztat zachowane geny ze szczątków 10 zwierząt zbliżonych do wilka o 8 podobnych do psów. Wszystkie były starsze niż 1000 lat, najstarsze miały ponad 30 000 lat. I tu udało się wreszcie trafić na trop pokrewieństwa. Badacze doszli do wniosku, że wszystkie współczesne psy pochodzą od europejskiej rasy wilków, która już dziś nie istnieje. Wiemy, że istniało sporo populacji takich wilków – wśród nich gatunek zwany dziś wilkiem strasznym, który polował na zwierzęta takie jak konie, bizony a nawet bardzo młode mamuty.

Profesor Wayne starał się też wyjaśnić, jak w ogóle mogło dojść do udomowienia wilka. Warto zauważyć, że to jedyny duży drapieżnik, który został przez człowieka udomowiony. Zdaniem badacza jest mało prawdopodobne, by doszło do tego w osiadłych społecznościach – potężny, agresywny drapieżnik stanowiłby dla nich raczej zagrożenie, niż towarzystwo.

Dlatego za prawdopodobne uznano raczej to, że wilki zostały oswojone przez grupy myśliwych, którzy pozostawiali po sobie szczątki zwierząt. Przyciągały one wilki, które stopniowo zbliżały się do człowieka. Takie wyjaśnienie dobrze tłumaczy proces genetycznego wyróżniania się psów spomiędzy wilków.

Okazuje się bowiem, że wędrujące stada wilków nie krzyżują się z grupami osiadłymi, przez których terytoria przechodzą. Takie zjawisko obserwuje się i dziś, gdy stada podążają za przemieszczającymi się karibu.

Jak twierdzą autorzy, wyniki badań wymagają jeszcze potwierdzenia, ale nie powinny one zmienić istoty odkrycia – psy pochodzą od wymarłego już gatunku wilka, który został udomowiony w Europie, a miało to miejsce między 18 a 32 tysiące lat temu.